Venter kjempeøkning på mobile tjenester

Venter kjempeøkning på mobile tjenester

SUNDVOLLEN: Inntektene av mobilt innhold vil øke dramatisk i de to nærmeste årene. TV2 har derfor oppgradert mobilen fra å være et produkt til å bli en ny mediekanal.
SUNDVOLLEN: En analyse viser at det selges mobilt innhold i Norge for hele 700 millioner kroner i år. Av dette anslår TV2 at 500 millioner kroner brukes på pynt, altså ringetoner og skjermbilder.

-- Til sammenligning bruker nordmenn 100 millioner kroner på mobile nyttetjenester og kun 10 millioner på medietjenester. Omsetningen på mobil pynt kommer til å gå betydelig ned de neste to årene. Dette vil skje på beskostning av nytte- og medietjenester som vi forventer kommer til øke enormt, sier strategidirektør Morten Holst i TV2.

Han har i årevis jobbet med å utvikle mobilt innhold fra tv-kanalen, men nå mener det er et skifte på gang, ettersom det ikke lenger er bare snakk om mms-bilder og mobilchat. I et interessant foredrag på NORTIBs høstkonferanse sa TV2s strategidirektør at det nordmenn bruker totalt 20 millioner på mobilchat i år.

-- Vi vil fortsatt ha både mms-bilder og mobilchat, men lå legger vi et nytt gir ettersom vi jobber med å få inn nytte- og medietjenester. Det er også grunnen til at TV2-ledelsen med Kåre Valebrokk i spissen har oppgradert mobiltelefonen fra å være et produkt til å bli vår nye mediekanal. Ettersom vi er kommersielle, gjør vi selvsagt dette for å spre vårt innhold samtidig med at vi vil tjene penger. Mobile tjenester har allerede gitt en rask inntekstvekst som vi aldri har sett maken til, sier Holst til Computerworld.

Strategidirektøren sier at tv ser folk periodevis på dagen og mye på kvelden. Men mobilen har de med seg hele tiden. Derfor tror han at såkalte mikronyheter og mikrounderholdning kommer til å bli den neste trenden i mobilbransjen. Enn så lenge så er det bare de store mediehusene slik som TV2, NRK og Schibstedt som har en mobilstrategi. I løpet av to år regner Holst med en boom uten sidestykke i norsk mediehistorie.

-- Men før dette skjer må mobilprisene skrus ned av operatørene. I dag kan det eksempelvis koste rundt 150 kroner å laste ned en videosnutt på mobilen. Prisen står ikke i samsvar med det kunden får, samt at mobiloperatøren i realiteten ikke har så store utgifter ved å være transportør av videosnutten. Men med innføringen av umts, som ikke skjer om så lenge, så vil markedet sørge for at prisene blir senket betraktelig, sier Holst.