Venter seg nye innholdskonstellasjoner

Større krav til bedre, billigere og lettere tilgjengelig mobilinnhold gjør at det vil dannes helt nye konstellasjoner mellom media-, tele- og databransjen. Dette tror Microsofts norske fremtidsekspert.

SUNDVOLDEN: Dette kom fram på avslutningsdagen til NORTIBs årlige telekomkonferanse på Sundvolden hotell.

-- I USA har vi sett at American Online og Time Warner har slått seg sammen for å tilby bedre innholdstjenester og underholdning på internett. Jeg tror at lignende sammenslåinger vil det komme flere av i tiden framover – også her i Norge. Når vi nå går mot umts Og 3G er dette en nødvendig utvikling, sier sikkerhetssjef Ole Tom Seierstad i Microsoft Norge.

Det siste Microsofts lokale fremtidsmisjonær ville satse på nå, er å starte en video- eller platesjappe. Han mener det er døende konsepter.

Dvd er døende

-- Mellom fem til ti år tror jeg at både cd- og dvd-platene er borte fra markedet. Nå er det digital distribusjon og lokal lagring på din pc, lommedatamaskin, mobil eller Ipod som gjelder. I dag får du leid og overført filmer med dvd-kvalitet over internett til kun nitten kroner. Hvorfor skal du da leie en dvd-film til 45 kroner på videobutikken, der selv må stå for den siste biten av filmdistribusjonen, sier Seierstad.

Under NORTIB-konferansen viste Seierstad en ny og mobil mediespiller som er laget av Creative. Denne har samme grensesnitt som pc-baserte Microsoft Media Player. Dingsen er både en portabel film og musikkspiller som du kan ha med deg nesten over alt.

Enhetene får flere funksjoner

Seierstad mener den er et synlig bevis på en ny trend, der forskjellige medieenheter og funksjoner blir slått sammen til en enhet. Han tror det bare er et tidsspørsmål for at slike nye mediespillere også får wlan og umts-mobiltelefoni.

-- Hvorfor skal ikke en slik kombiboks også ha et høyoppløselig kamera og distribusjonsmuligheter slik at du kan sende bildene og video til venner, spør Seierstad.

Han mener forbrukerne er ikke opptatt av selve teknologien, de er opptatt av hva de kan få av innhold på enhetene, dingsene eller mobiltelefonene.

-- Det har vi alt for lett å glemme i it-bransjen. Men for å øke salget er det innholdet som må forbedres, tilpasses og selges for en billig penge, slik at volumet tar seg opp og man virkelig kan begynne å tjene penger på det, sier Seierstad.