Er det verdt turen?

Er det verdt turen?

Arbeidsplasser i USA forsvinner i øst og vest. Men det er ikke sikkert "offshoring" er noe for norske bedrifter.
Med offshoring menes som regel at en bedrift enten flytter ut deler av egen virksomheten til et lavkostnadsland, eller setter ut oppgaven til en bedrift som allerede befinner seg der. Det var amerikanerne som kom opp med dette begrepet, som kommer av ordet "off shore" fra kysten eller til havs.

I betydningen "offshoring" er det mer riktig å si "på den andre siden av havet" enn utenfor kysten. I Europa og Norge er også begrepet begynt av å sette seg, selv om ordet som sådan passer best på det amerikanske kontinentet. Ikke for det, Irland kan jo passe under begrepet "offshore". Landet har vært en suksessrik liten outsourcingsøy og ble i siste nummer av det amerikanske IDG-tidsskriftet CIO kåret til ledende i Europa på feltet - både når det gjelder produkt- og tjenesteutvikling.

Men selv om offshoring får mye oppmerksomhet er det per i dag relativt få bedrifter som vurderer å flytte deler av sin tjenesteytende it-virksomhet. Selv blant Fortunes 1.000 bedrifter (USAs største bedrifter) fant Forrester Research ut at hele 60 prosent av disse bedriftene ikke gjorde noen ting, eller svært lite, for å utrede mulighetene for outsourcing til lavkostnadsland.

Ifølge analysebyrået er det imidlertid mellom 20 og 30 prosent av selskapene som eksperimenterer eller følger offshoring nøye. Da blir det igjen mellom 10 og 20 prosent som driver utpreget tjenesteutvikling i lavkostnadsland. Når såpass få, av selv verdens største selskaper er avventende, spørs det hvilke fordeler mindre norske bedrifter kan få ved å sette ut deler av sin it-avdeling til utlandet.

Interessant er det også at over halvparten av de som har satt tjenesteutvikling bort til lavkostnadsland sier de møter sterk motstand fra it-avdelingen og øvrig ledelse. Dermed blir det en beslutning som drives av toppsjefen og styret. Men interne stridigheter er ikke den eneste utfordringen når det gjelder offshoring. Forrester-analytiker John McCarthy mener at selskaper som er internasjonalt orientert og allerede kjenner landene, vil ha størst mulighet for å lykkes. De vil ikke la seg vippe av pinnen ved at en ku står midt i veien, for å si det slik. Bedrifter uten internasjonal erfaring vil kunne støte på for mange utfordringer til at det kan bli lønnsomt.

Dermed blir offshoring relativt lite aktuelt for de aller fleste av norske selskaper. Foruten de største og de internasjonalt orienterte som eksempelvis Jotun, DNV og Jordan, bør nok de andre holde seg hjemme. En annen historie blir det med indirekte offshoring gjennom en lokal outsourcingspartner.