Vi er sååå dingsekåte

Vi er sååå dingsekåte

Elektro-kjeden Expert åpnet i år sin interne forhandlermesse for publikum. Det resulterte i timelange køer.
Datamesser har lenge vært en utdøende foreteelse. For få år siden gikk profesjonelle it-folk mann av huse for å få med seg det siste innen maskinvare, programvare og alt derimellom og utenpå. Så ikke lenger. Er vi blitt blaserte? Det er i alle fall ikke menigmann.

Expert-kjeden holdt i forrige uke sin Elektrofil-messe for forhandlere, hvor rundt 70 leverandører viste alt fra julelys og stekepanner til karaokemaskiner og det siste i stekeovner. Og en masse teknologi for lyd, bilde og data i hjemmet. Seks timer på lørdag holdt de åpent for almenheten. Og som den strømmet på.

8.113 besøkende ventet i opp til to timer for å komme inn i Oslo Spektrum. Interessen var dobbelt så høy som arrangøren hadde ventet. Til tross for at de på forhånd hadde utført en undersøkelse som viste at 42 prosent av landets befolkning innrømmer å være "elektrofile".

Mye for alle

Uten å definere uttrykket, som vi antar betyr "opptatt av elektroniske enheter for lyd, bilde, data og alt annet i hjemmet", hevder Expert at over halvparten av landets menn, og nær en tredjedel av kvinnene, godtar å betegnes slik.

Om Computerworlds lesere er opptatte av belysning, rengjøring og kjøkkenutstyr vet jeg ikke, men for en hobbykokk var det en sann svir å beskue det nyeste innen komfyrer, kjøkkenmaskiner og kjøleskap. Sistnevnte med skuffende lite å by på av tilkobling til internett eller hjemmenettverk.

Kjøkken og hushold fylte rundt halvparten av det til sammen 3.500 kvadratmeter store messeområdet. Resten besto av lyd, bilde og data -- og særlig konvergensen mellom dem. Sannelig vanket det ikke noen verdensnyheter også.

Verdensnyheter

Sony viste sine nye Hi-MD-spillere for første gang i Norge. Det nye Hi-MD-formatet er magneto-optiske disker som gir inntil 45 timer med musikk per plate. MD-formatet er allerede blitt populært, og Hi-MD utnytter dette formatet enda mer. Med Sonys Walkman-logo blir det neppe noen taper.

Danske Amitech lanserte sin hjemmeserver Homecenter, som både skal være familiens filserver, videomaskin og musikklager. Den byr på inntil 600 gigabyte diskplass, er vifteløs og stille, gir tilgang fra trådløst nettverk og internett, inneholder brannmur og antivirus og kan utgjøre familiens skriverserver. Og koster 6.000 kroner.

Som nevnt er Elektrofil i første rekke en messe for forhandlere. Det betyr mengdevis av stativer og utstillinger som egner seg for butikklokaler. Kanskje noe kjedelig, men også nyttig. Tcom hadde adskillige meter vegg med minnekort og slikt; riktig et sted å klage sin nød over minnekortlesere som leser alle typer unntatt XD. Men så hadde de det i rad fem, kolonne åtte.