Vi er sinker i netthandel

Vi er sinker i netthandel

Nesten annenhver nordmann med internett-tilgang har ennå ikke handlet på nettet.

Hele 41 prosent av nordmenn med nettilkobling har ikke handlet på nettet.

Det betyr at 59 prosent av norske nettbrukere har handlet på nett, mot 69 prosent i Danmark og 64 prosent i Sverige. Samlet ligger Norden langt etter land som England og Tyskland.

Disse litt overraskende tallene kommer frem i en undersøkelse som SIFO har gjennomført i regi av Visa Europa.

Ifølge tallene fra SIFO er bare to prosent av den totale omsetningen på Visa-kort i Nord-Europa bruk på nettet. I Storbritannia ligger andelen på 10 prosent, og i Tyskland er 12 prosent av Visas omsetning innenfor ehandel. Norden i denne sammenhengen er Norge, Sverige, Finland, Danmark, Island og de tre baltiske stater.

- Vi har ingen sammenhengende forklaring hvorfor Norden henger etter, mens dette området generelt sett er flink til å ta i bruk ny teknologi. Men budskapet er vel at det ligger et enorm vekstpotensial for butikker og leverandører for fremtiden, sier Sven Estwall, nordensjef for Visa Europa ved presentasjonen av undersøkelsen.

Stoler på betalingssystemet

Noe av forskjellene i Europa kan forklares med bruk av andre kort eller andre betalingsmetoder.

I Norden ligger Sverige og Norge relativt likt på tabellene, mens Finland og Danmark henger etter. En sterk oppgang i Sverige det siste kvartalet forklarer Estwall med at en periode med mange kontantran gjorde at regjeringen oppfordret folk å bruke andre betalingsmetoder enn kontanter.

Bra vekst

Totalveksten i Norden er bra. Siste året så Visa en økning på 98 prosent av omsetningen på ehandel, til 1,8 milliarder euro (14 milliarder norske kroner).

Dermed ligger veksten mye høyere enn i Europa, som er på 48 prosent per år, og globalt (41 prosent). På verdensbasis ble det omsatt for 145 milliarder euro i ehandel i 2005.

- Vi ser generelt at folk i Norden har stor tillit til ehandel, og dette gjelder spesielt Norge. Bare seks prosent av nordmenn svarer at de ikke handler på nettet fordi de ikke stoler på betalingssystemet. I Sverige er det 31 prosent, sier Estwall.

Han påpeker også at prosent-tallet for bedrageri er veldig lavt og synkende. Det gjør at han tror netthandel vil vokse mye i Norge.

Fart og kvalitet

Ola Gaute Aas Askheim i Opinion mener at kvalitet må til for å lokke flere til netthandelen.

- Det virker paradoksalt at netthandelen er såpass lav i Norge og Norden. For å lykkes må en nettbutikk være enkel å bruke. Informasjonen må være lett å finne, beslutningen om å kjøpe må kunne tas raskt. Bekvemmelighet og enkelhet står sentralt, sier Askheim.

Trendanalytikeren krever kvalitet-

- Det er forstemmende at vi i 2006 har aktører på nett som ikke forstår 24/7-samfunnet. Kunnskapsnivået blant kjøpere går opp for hvert år, og når det gjelder design, Askheim.

- Skaff deg bikkje

Askheim mener det er naivt å tro at kundene på nettet ikke ser på konkurrentene.

-Vi får ofte spørsmålet om det finnes lojale kunder på nettet i 2006. Jeg svarer da: ønsker du lojalitet, skaff deg en bikkje.