Vidåpent proffmarked for ip-telefoni

Privatmarkedet går så det suser, men aktørene nøler med å satse på små og mellomstore bedrifter. De som først satser skikkelig, er trolig de samme som i dag er i massemarkedet.

Ip-telefoni har så langt vært langt fra en hit i bedriftsmarkedet, til tross for at det får et stadig bedre fotfeste blant privatbrukere.

 

- Det sitter mange økonomi og kontorsjefer der ute som har Telio eller lignende hjemme og tenker at dette vil man også ha på kontoret, sier analytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom.

 

Spørsmålet er hvem kan tilby dette?

 

- Det er altfor enkelt å si at fordi det går godt i privatmarkedet, ja da kommer bedriftsmarkedet etter. Det er helt andre typer løsninger som kreves, sier Aarønæs.

 

Han mener at det er flere ulike konstellasjoner som forbereder seg for framstøt i bedriftsmarkedet, men det finnes ikke nå et klart bilde av hvem som kan bli vinneren.

 

Få tilbydere

 

Det er foreløpig få aktører som tilbyr bredbåndstelefoni til bedrifter, spesielt hvis bedriftene er små og i grenseland til å være i massemarkedet.

 

- Den neste store milepælen i dette markedet er når det dukker opp fem til ti bedriftsorienterte tilbydere som har mange av de samme atributtene aktørene i massemarkedet har. At det er enkelt og billig, sier Årønes.

 

Han tror at aktørene som i dag satser i privatmarkedet på lengre sikt også vil satse i bedriftsmarkedet. I tillegg vil aktører som typisk tilbyr bredbånds- og datacomtjenester i bedriftsmarkedet trolig også tilby ip-telefoni til sine kunder.

 

- De er kanskje litt skeptiske foreløpig fordi de har det så bra i massemarkedet. Det vil kreves langt mer av dem i bedriftsmarkedet, blant annet i forhold til tjenestetilbud.

 

Leie ip-telefoni? 

 

Analysefirmaet IDC tror at outsourcing av ip-telefoni, altså leie av bredbåndstjenester, vil kunne være spesielt interessant for små og mellomstore bedrifter. Det spesielle med denne tjenesten er at telefonsentralen står hos en teleleverandør eller it-leverandør.

 

Med en slik tjeneste er inngangsporten til bredbåndstelefoni ofte billigere ved at man slipper å kjøpe en telefonsentral. Dessuten slipper bedriften å ta sine teknologivalg.

 

Det finnes likevel andre alternativer som blir billigere og bedre å bruke for hvert år.

 

- Det er ikke lenge siden jeg så en ip-basert telefonsentral på størrelse med en sigareske. Det tyder på at det skjer interessante ting på denne fronten også, sier Aarønæs.