Vil få Windows Mobile ut til alle

Vil få Windows Mobile ut til alle

-- Vi må slutte å skille mellom profesjonelle mobilbrukere og forbrukere, sier Microsofts toppsjef. Denne uka var han for første gang på 3GSM.
BARCELONA: Microsoft har hittil måttet nøye seg med en liten andel av de profesjonelle mobilbrukerne.

Forbrukermarkedet har programvaregiganten i praksis overlatt til mobilprodusentenes operativsystemer og Linux. Denne arbeidsdelingen er det nå slutt på. Når Microsofts topptrente selgerkorps skal ut og selge nye versjoner av Office senere i år, får de klar beskjed fra Ballmer om at det ikke holder å komme tilbake med kunder som har oppgradert.

- Selgerne skal ikke lengre nøye seg med å selge nye versjoner av vår pc- og server-programvare. De skal drive salget av Microsofts mobilløsninger, sa selskapets karismatiske toppsjef og sjefsselger under 3GSM-konferansen i Barcelona denne uka.

Ende til ende

Steve Ballmer opplyste at Microsoft i løpet av kort tid vil lansere en stor reklamekampanje for å drive salget av mobile løsninger. Den vil rette seg mot både profesjonelle og forbrukere. Det skillet vil Ballmer fjerne en gang for alle.

- Jeg skjønner ikke dette med businessfolk og forbrukere. De fleste er mennesker med et privat liv og et profesjonelt liv, påpekte han.

Med over hundre ulike Windows-telefoner fra 47 produsenter ute på markedet har Microsoft gode muligheter til å lykkes. I kjent stil lanseres nå fortløpende nye produkter som skal knyte mobilkundene enda tettere til selskapet.

Overtar alt

Under 3GSM ble Office Communicatior Mobile, Windows Live for Mobile og Windows Vista Mobile Device Center kunngjort. Dette er produkter som teleoperatører og it-sjefer kan bruke for å lage ende til ende løsninger.

Communicatior gir fraværsmarkedering og mulighet for direktemeldinger (Instant Messaging) på mobilen, samt telefoni. Målgruppen er bedrifter som vil ha høyere sikkerhet enn det offentlige tjenester som MSN kan tilby.

Med disse løsningene, som riktignok ikke vil være å få kjøpt på en stund ennå, kaster Microsoft seg også inn i kampen mot hussentral-leverandørene. Sikker meldingshåndtering og integrerte applikasjoner er noen av hovedargumentene når kundene skal lokkes over til ip-telefoni.

Om Microsoft lykkes gjenstår å se. Steve Ballmer er ikke kjent for å snakke i små bokstaver. Og det er ingen tvil om at han vil møte mye motstand. Men som den selgeren han er, er Microsoft-toppen i full gang å mykgjøre aktørene i telebransjen.

- Jeg bruker mer tid på å snakke med tele- og mobilpartnerne enn jeg gjør med noen andre segmenter, understrekte han for en fullsatt sal på 3GSM.