Vil gi sjefen full oversikt

Vil gi sjefen full oversikt

Computer Associates samler sine styringsverktøy og vil gi it-direktøren bedre oversikt.
LAS VEGAS, CA World: -- Kundene våre ønsker bedre integrasjon for å få ned styringskostnadene på it-systemene, sier Mark J. Barrenechea som er viseadministrerende for produktutvikling i Computer Associates (CA).

Programvaregiganten arrangerte denne uken sin store kundekonferanse, CA World, med 10.000 deltakere i Las Vegas. Her presenterte de også sin nye produktstrategi som går ut på at programvareselskapet vil tenke mer helhetlig gjennom integrerte løsninger for styring av lagring, it-prosesser, sikkerhet, samt infrastrukturens ytelse.

-- It-direktøren skal få helhetlig informasjon på ett sted, sier Barrenechea.

Banal tankegang

Unicenter Asset Management, som det nye produktet vil hete, vil være en modul i CAs styringsverktøy Unicenter. Ifølge Øyvind Andhøy, teknisk direktør i Computer Associates i Norge, vil man her kunne få oversikt over maskinvare, programvare, brukerne samt lisenser og prosesser.

Han sier at strategien ligger som en del i visjonen 8It etter behov8.

-- Tankegangen er egentlig banal. Hvis du ikke vet hva du har, kan du ikke vite om ressursene brukes optimalt, sier han.

Andhøy sier videre at de fleste it-direktører i dag ikke har god nok oversikt, og at den i beste fall er spredt på de forskjellige områdene.

-- Ved å samle dette vil man kunne få ned de totale it-kostnadene, sier Andhøy.

Han har snakket med kunder som må inn i Excel-arket for å finne ut hvor mange servere de har. Og at dette er tungvint når infrastrukturen endres hele tiden. Det samme gjelder for programvare og lisenser.

-- Med Unicenter Asset Management (UAM) vil it-direktøren ha et dashbord hvor han har oversikt over hele infrastrukturen, sier Andhøy og fortsetter:

-- Han kan da enkelt se hvor mange brukere som eksempelvis har Windows XP og sjekke dette opp mot antall lisenser. Hvis han har for mange brukere i forhold til lisenser er dette et lovbrudd. I motsatt tilfelle er det sløsing med penger, sier Andhøy.

Brukeren skal betale

I dashbordet vil det være muligheter å trykke seg nedover for å få utfyllende informasjon. Eksempelvis skal man kunne se hvordan den enkelte avdeling i bedriften ligger an i forhold til sine it-budsjetter.

) Det kanskje viktigste med Unicenter Asset Mangement er bedre oversikt over kostnadene. Når du vet hva du har, er det lettere å sette en verdi på tjenestene it-avdelingen tilbyr resten av bedriften. Ta for eksempel lagring, som er en kostnadsdriver, i dashbordet vil du kunne se hvem som har gått utover sin tilmålte kapasitet, sier Andhøy.

Ved at man setter en pris på eksempelvis sendte e-post, vil også bruken av denne ressursen kunne være en del av det å få oversikt over it-kostnadene.

-- Det er viktig å få frem at it faktisk er en kostnad rundt i bedriften. I dag er det som regel en stor pott som ingen forretningsenheter ser kostnaden av. Hvorfor tror du kelnere ofte er så ivrige på at en gruppe mennesker skal ha én regning når de er ute og spiser? Det er fordi at med en stor pott blir egne kostnader mindre synlige, sier han.

Bedre vurderinger

Når kostnadsbildet blir klarere vil også it-direktøren ha muligheten til å gjøre bedre økonomiske vurderinger, og vil raskt å kunne skissere et kostnadsbilde når forretningsenhetene ber om nye funksjoner, mener Andhøy.

-- I et slikt system blir det vel dritt inn dritt ut, hvis man ikke tar en kjempejobb på integrasjon?

-- Integrasjon blir helt klart en betydelig kostnad. Men det vil lønne seg å få den samme oversikten i it, som man gjerne har i resten av selskapet, avslutter Øystein Andhøy.