Vil gjøre det enklere å sammenligne mobilpriser

Vil gjøre det enklere å sammenligne mobilpriser

Sense å innføre en felles standard for mobilpriser, med en effektiv minuttpris som inkluderer alle kostnader.
Sense-sjef Nadir Nalbant mener det er altfor vanskelig for kundene å orientere seg i jungelen av mobilpriser og -abonnementer på markedet. Han ønsker derfor å innføre en felles standard for prising av mobiltjenester, skriver Aftenposten.

- På lik linje med at bankene oppgir effektiv rente, bør også mobilselskapene pålegges å oppgi en effektiv minuttpris. Denne prisen bør inkludere eventuell abonnementsavgift, andre avgifter, tellerskritt og standard tjenester som for eksempel telefonsvarer, sier Nalbant.

Sense ble kjøpt av Reitan-kjeden i fjor sommer. Etter en oppryddingsaksjon i høst er selskapet igjen på offensiven. I forrige uke uttalte Sense at de ville fjerne abonnementsavgiften. Nå går selskapet et skritt til.

Nalbant ser for seg at operatørene oppgir den reelle minuttprisen for ringing på inntil 30 minutter i måneden, hvis man ringer mellom 30 og 90 minutter i måneden blir det en ny minuttpris og så videre. Sense ønsker også at det oppgis tilsvarende priser per sms- og mms-melding.