Vil gjøre Itunes 50 prosent dyrere

Vil gjøre Itunes 50 prosent dyrere

Musikkselskapene Sony BMG og Warner vil ha mer penger fra Apple for de beste låtene.

Apple vil gå i samtaler med to av verdens største musikkselskaper, Sony BMG og Warner, om prisene på onlinemusikk. Ifølge The New York Times ønsker de to selskapene å endre betalingsmodellen på Itunes for å få mer betaling for populær musikk. Denne variable modellen bryter med Apples visjon å ha lik pris på all musikk.

 

Ifølge NYT vil Sony BMG og Warner ha 1,49 dollar per låt for nye låter. Nå betaler en bruker 99 dollarcent. Gamle låter, som er mindre ettertraktet, kan få lavere priser.

 

Nye tanker

 

Musikkindustrien har hittil fulgt visjonen til Steve Jobs å selge alle musikk gjennom ett grensesnitt for samme sum. Dette gjør det enkelt og oversiktlig for brukerne. Men nå når onlinemusikk er i ferd med å ta av er de store selskapene ute etter flere kroner.

 

- Selvfølgerlig prøver Steve Jobs å diktere reglene i dette spillet, men det handler nå om for mye penger for å ikke stille krav fra vår side, sier Paul Vidich, tidligere toppmann i Warner Music.

 

Det som plager mange i bransjen mest er at Apple har greid å få en dobbel inntektstrøm.

 

-   På den ene side tjener Jobs og Apple på musikken, på den andre siden håver de inn penger på salg av Ipod-er, sier Andrew Lack i Sony BMG.

 

Lyspunkt

 

Både analytikerne og Jobs frykter at høyere musikkpriser vil føre til økt fildeling og mer ulovlig kopiering av muskk, akkurat i en tid der publikumet ser ut til å gå over til betaltjenester.

 

-  Jeg husker at bare for noen få år siden disse selskapene var i full krise. Apple har gitt dem med Itunes en av de få lyspunkter, men nå er de i ferd å angripe akkurat dette systemet, sier Mike McGuire van Gartner.

 

Apple sliter med de to selskapene. Åpningen av Itunes i Japan ble utsatt på grunn av forhandlinger, og til slutt måtte Apple godta at Itunes Japan mangler noen av de viktigste artister som Avril Lavigne og Beyoncé.