Vil ha slutt på fellesfaktura

Telenor fakturer kundene for tjenester levert av det amerkanske børsaktuelle katalogselskapet Findexa. Uheldig, mener bedriftsforbundet.
Høsten 2001 solgte Telenor hele sin katalogvirksomhet til Texas Pacific Group for 5,8 milliarder kroner. Som en del av avtalen forpliktet Telenor seg til å opptre som pengeinnkrever for Findexa i seks år, skriver Aftenposten.

Det er en svært gunstig avtale for for Findexa. I 2002 ble en tredjedel av katalogselskapets inntekter i Norge - nærmere en halv milliard kroner - krevd inn av Telenor. Findexa leverer tjenester som ekstraoppføring i telefonkatalogen og står bak Gule Sider og Ditt Distrikt.

Flere kunder har reagert sterkt på blandingen av fakturaene. I januar i år skrev Bedriftsforbundet på vegne av småbedriftene brev til Findexa og Telenor. Forbundet mener faktureringsordningen er uheldig og konkurransevridende, og ber de to selskapene om å skille fakturaen for katalogoppføring fra den ordinære telefonregningen.

Telenor forsikrer i sitt svarbrev at selskapet ikke stenger telefonlinjen hvis Findexa-delen av fakturaen ikke betales, men ønsker å endre praksisen uansett. Findexa derimot er ikke villige til det. Fakturakrangelen kommer ubeleilig for Findexas amerikanske eiere, som jobber med å børsnotere selskapet.