Vil ha vanskeligere kurs

Vil ha vanskeligere kurs

Kursgjengere i 2005 vil reise bort fra kontoret. De vil ha medmenneskelig kontakt med en instruktør. Og de vil gå på stadig vanskeligere kurs.
De fleste kursaktørene i det norske it-markedet forteller om moderat til god vekst i 2005, og at de ser relativt lyst på fremtiden. Flere trender er de også enige om, blant annet at folk vil lære "live", de vil treffe mennesker i samme situasjon som seg selv, og at e-læring ikke danker ut de tradisjonelle kursene, snarere tvert i mot.

Det har vært mye oppmerskomhet rundt e-læring, og at dette kommer til å bli det såkalt nye store. Det er ikke Egil Krogh hos PC-Help sin erfaring.

E-læring taper 

- Ren e-læring har tapt terreng, sier han, men han spår at det vil øke litt fremover.

Han trekker også frem at datakortopplæring er nærmest opphørt.

- Vi tror at e-borgeropplæring vil kunne vinne terreng hos det brede lag av brukere, det vil si yrkesgrupper som første nå tar datamaskinen i bruk. Eksempler på dette kan være helse og omsorg eller transportnæringen, fortsetter Egil Krogh.

- Det er færre grunnkurs nå enn før, og stadig større etterspørsel etter skreddersydde og avanserte kurs.

- Det vi kan si, er at bedriftene har skjønt at det er mye bedre å investere i i it-profesjonelle, sier Arild Heen hos Software Scenario.

- Dette kan man spare mye penger på, for man slipper å bruker mye penger på å kurse sluttbrukere. De it-profesjonelle kan lage bedre applikasjoner i hver enkelt bedrift, og lære dette til sine egne sluttbrukere.

Han mener e-læring er egnet for å lære å beherske sluttbrukerapplikasjoner, mens at tradisjonell kursing for er bra for it-profesjonelle.

- Hva vil kundene lære når de kommer til dere?

- Både serverproduktene og utviklerverktøyene til MicroSoft er mye mer i skuddet enn før. Det finnesr mange flere servere nå enn det gjorde før, og det er mer standardfunksjonalitet i en server nå. Dermed vil folk vil vite hva som finnes der, så de slipper å bruke penger på å utvikle på egen hånd.

Han forteller om MicroSofts nyeste server fra 2003, hvor det følger med funksjonalitet for å sette opp sitt eget intranett.

- Noen bygger sitt helt eget intranett. De leier inn konsulenter og bruker 200.000 på det. Det er ikke lenger nødvendig. Folk har fått med seg at serverne kommer med mye innebygget funksjonalitet, og vil lære å bruke den, for på den måten å spare penger.

Integrerte kurs

Tom-Erik Haug i Glasspaper kan fortelle at såkalt integrerte kurs har steget i populartitet i 2005.

- Dette er en blanding av selvstudie og workshops. Det er en fin måte å redusere antall dager i klasserommet på. Vi har levert dette på MicroSoft tekniske kurs og brukerkurs og Cisco-sertifiseringskursene CCNA og CCNP.

- Sender bedriftene folk ut for å kurses, eller vil de ha instruktører på besøk?

- Vi opplever at de store konsulentselskapene ofte velger kurs internt i bedriften hvor vi leverer en miks av instruktør, bøker, e-læring og tester. Mindre firmaer velger ofte å gå på åpne kurs, sier Haug.

Full pakke

Han forteller at Glasspaper i 2005 også har flydd inn kursdeltakere fra hele landet og betalt hotellopphold for deltagerne under kurset.

- Dette har gitt oss kunder som normalt kanskje ikke får gått på kurs, siden de lokale kursarrangørene ikke setter opp kurs med den bredden som vi kan tilby, sier han.

Kolbjørn Vilnes i Commaxx forteller at deres opplevelse av 2005 har vært preget av at produktene VmWare og Softgrid har blitt mye mer populære. Og dermed øker etterspørselen etter kurs.

- Det har vært noen tøffe år siden jeg begynte her i Commaxx i 2003, men nå merker vi virkelig at det begynner å røre på seg i bransjen. Folk skifter jobber, og da trenger de ny kompetanse. Det er så klart positivt for oss.

Parallelle kurs

- All datateknologi blir stadig sluppet i nye versjoner. Hvor lang tid har dere fra en ny versjon er på markedet til dere må ha kurs i den nye versjonen?

- Det ble lansert en ny Citrix-versjon i mai som het PS4. Vi hadde våre første kurs på denne nye versjonen i august. Nå i oktober har vi parallelle kurs i begge plattformene. Erfaringsmessig tar det et halvt år før man faser ut et kurs i en gammel versjon, sier Vilnes.

Også han kan bekrefte at e-læring ennå ikke er det såkalt nye store.

- Våre kunder fortrekker helt klart klasseromsundervisning, sier han.

Da er det kanskje ikke så rart at Kirsti Sandnes Stien hos Linpro er enig.

- En viktig del av kursopplevelsen er å dra ut fra bedriften og treffe andre i samme situasjon. Vi har også erfart at det ofte er vanskelig å ta ut mange i bedriften på kurs samtidig, sier hun.

Linux-kurs

Linpro er nisjeleverandører; de spesialiserer seg på kurs om Linux og åpen programvare.

- Vi har over en tid ønsket oss at det var større interesse for Linux på stasjonære maskiner, og kan konstatere at dette har tatt seg noe opp i høst, sier Stien.

Når alle er glade over tall og prognoser for 2005, er det en som er skeptisk. Han heter Kjell Ege, fra Gateway.

- Det snakkes om oppgang i kursbransjen, men for oss har det gått stabilt nedover i flere år, også i 2005, sier Ege.

- Vi kunne sikkert kompensert med å gjøre drastiske pristiltak, slik en del andre aktører gjør, men dette er ikke sunt på lang sikt. Jeg synes det er synes det er forkastelig at noen stikker hull i bunnen på markedet for å skaffe seg markedsandeler, sier han.

Han understreker at Gateway er er en liten aktør.

- Det kan hende at vi har blitt lidende for en økt konkurranse på pris, men det vet jeg ikke sikkert. Det jeg vet, er at vi skal leve om ett og to år også. Og da kan vi ikke tilby et fem dagers kurs hvor man kan ta med en kollega gratis. Jeg tror at kursbransjen sliter mye mer enn hva man er villig til å innrømme.