Vil ikke jobbe hos it-gigantene

Vil ikke jobbe hos it-gigantene

EDB, Ergo Group og Ementor er helt fraværende på listene over it-studentenes drømmebedrifter.

It-studenter neglisjerer fullstendig Ergogroup, EDB og Ementor, tre av Norges største it-bedrifter, når de peker ut sin drømmebedrift. Ingen av de tre er blant de 50 mest populære bedriftene blant kommende it-profesjonelle.

Dette kommer frem i en undersøkelse som presenteres denne uken i norske medier.

- De bedriftene som ligger på topp har skapt en relasjon til potensielle ansatte. De som ikke er med får ikke noe gratis når kampen om de beste hodene begynner, sier marked- og produktansvarlig Helge Hessen i Stepstone, til Computerworld.no

Uheldig å ikke være på listen

I den årlige unversøkelsen "Universum Graduate Survey"-som gjennomføres av selskapet Universum Communications, kommer Microsoft ut som suveren "drømmebedrift" for it-studenter, følgt av Sun, IBM, Telenor og Fast. Store selskaper som Ementor, EDB og Ergogroup er ikke på topp 50-listen.

- Det er uheldig at vi ikke kommer på denne listen, sier personalsjef Tone Øvregård i Ergogroup.

De tre er blant Norges største it-selskaper. Ergogroup har for eksempel rundt 1.600 ansatte, og er dermed ni ganger større enn Microsoft Norge, som har 185 ansatte.

- De siste årene har det vært lite behov for it-spesialister, men nå er det hardt på vei opp igjen. Undersøkelsen viser også at vi er på vei oppover. Vi vil satse enda mer for å være synlige fremover, sier Øvregård.

Må få opp radaren  

Informasjonssjef Karine Mathiesen i Ementor mener at selskapets utvikling de siste 10-15 månedene ligger til grunn for selskapets mangel på populæritet.

- Vi har ikke vært i modus for å ta kontakt med studenter, vi har ikke vært fokusert på selskapspresentasjoner. Vi har vært opptatt av andre prosesser i det siste. Jeg er ikke overrasket over at vi ikke er med på listen. Men at heller ikke EDB eller Ergogroup er mer overraskende, sier hun til Computerworld.no.

Ementor har i det siste ansatt flere nye personer, og hatt en stor profileringskampanje med en åpen søknadsrunde.

- Vi er fornøyde med søknadene og har hatt nok kvalifiserte personer. Om vi er redde for å gå glipp av de klokeste hodene? Det tror jeg ikke, det er vanskelig å lese hva en slik undersøkelse egentlig forteller oss. Men det er viktig å sette radaren mer på studentene fremover, sier Mathiesen.

Kampen blir tøffere

Relasjonsbygning i studietiden vil være en viktig måte å vinne i kampen om de mest kvalifiserte arbeidshestene. Etter noen år med et vindstille it-arbeidsmarked er mangelen på kvalifiserte it-eksperter på vei opp igjen.

- Det hjelper å ha et kjent navn, det er en generell regel for alle bransjer. Vi tror det er riktig for en bedrift å representere seg for studentene tidlig. Denne undersøkelsen viser at det gir resultater, sier Hessen i Stepstone.

Trenden med å snappe opp studenter før der er ferdig å studere viser at profilering gjennom en slik rangeringer er viktig, mener Hessen, som likevel ikke vil ovedrive betydningen for de fraværende it-selskapene.

- Det er mer som skal til å knytte til deg kvalifiserte folk enn presentasjoner på it-studier.  Men det er klart at et attraktivt selskap som får flere søkere, har flere å velge mellom, sier Hessen.