Vil inn hos operatørene

Vil inn hos operatørene

Tidligere sto det "Televerket" på alle telefoner her til lands. Palmone vil det skal stå "Telenor" og "Netcom" på smarttelefoner.
-- Pda-en er slett ikke død. Markedet vil nok være flatt fremover, men vi jobber med nye ideer for å revitalisere den digitale hjelperen.

Det sier Ed Colligan som er direktør for Palmones forretningsenhet for trådløst. Han fulgte med over da Handspring ble kjøpt opp, men har også tidligere jobbet for Palm. Han begynte faktisk å jobbe med Palm i 1993 sammen med gründerne Jeff Hawkins and Donna Dubinsky.

Selv om det er smarte telefoner og pda med kommunikasjon i en eller annen form som markedet vil ha nå, har han tro på pda i seg selv.

-- Vi skal levere smarttelefoner, men vi må også gjøre noe for å fornye det vanlige pda-markedet. Det er så mye som er mobilt, og vi vil se mange nye blandingsprodukter. Jeg vil ikke si noe konkret, men vi jobber mye med nye ideer.

Operatørene viktige

Om Palms oppkjøp av konkurrenten Handspring, som ble drevet av de opprinnelige Palm-gründerne, forteller Colligan at det særlig var selskapets gode forbindelser med de amerikanske mobiloperatørene som var viktig. Nettopp fordi også Palm innså at kommunikasjon ville bli en nødvendighet for de digitale hjelperne.

I USA og store deler av verden ellers er det vanlig at mobiltelefoner selges av operatøren under dennes merkenavn. Norge skiller seg i så måte ut ved at det ikke blir solgt Telenor- eller Netcom-merkede apparater.

-- Dere er unike der, men neppe for alltid. Operatørene har så langt vært opptatt av å skaffe nye abonnenter. Nå må de øke inntektene på nye tjenester, og det kan de levere med ferdig installert programvare på smarttelefoner, sier Colligan.