Vil redefinere mobilmarkedet

CANNES: Siemens Mobile har vært tvunget til å redefinere mobilmarkedet. De har kommet opp med fem nye satstingsområder som skal gi klingende mynt i kassa.
-- Mobilmarkedet har stagnert i det siste. Jeg skal ikke gi meg inn på en spekulasjon på hvorfor. Men det har vært nødvendig for oss å gå i bresjen for en redefinisjon av markedet. Målet er selvsagt å tjene penger. Vi går ikke av veien for tjene på verdiøkende tjenester og nye partnerskap. Vi vil derfor mer aktivt samarbeide med mobiloperatørene enn det vi har gjort tidligere, sier Siemens Mobile-sjef Rudi Lamprecht til Computerworld.

Tirsdag kom selskapet opp med de fem hovedområdene som skal gi dem gull og grønne skoger. Disse er messeging (mms-meldinger), underholdning, mobil betaling, lokasjonstjenester og ip-baserte multimedietjenester.

-- Noen av disse områdene høres kanskje ikke nye ut, men det er et faktum at både vi og mange andre selskaper i mobilindustrien ikke har hatt egne enheter som har tatt seg av disse områdene. Vi har redefinert bransjen, og har derfor tatt egen medisin. Men det vil selvsagt gå noe tid før medisinen virker, sier Lamprecht.

Mens de venter på at hestekuren skal virke viste de tirsdag fram deres nye mobiltelefoner A55 og SX1, som offisielt vil bli lansert i Cannes onsdag.

På 3Gsm World Congress i Cannes viste Siemens Mobile fram en rekke nye datatjenester for bedrifter og businessbrukere. Mest interessant er deres nye sporings- og navigasjonstjenester som skal hjelpe forretningsmarkedet til å jobbe enklere og forhåpentligvis raskere. Dette kalles Mtracking, og kan brukes på en personlig dataassistent (pda) eller smartphones i biler eller utenfor.