Vil tvinge deg til å se reklame på digital-tv

Vil tvinge deg til å se reklame på digital-tv

En ny teknologi fra Philips kan virkeliggjøre alle tv-seeres største mareritt.

Lei av tv-reklame? Det kan bli vanskeligere å bli kvitt den, om en ny patent fra Philips skulle slå an. Det nederlandske selskapet har nemlig forsket fram teknologi som vil gjøre det langt vanskeligere å unngå reklame ved å bytte kanal eller spole over reklamepausene i opptak.

Hemmeligheten, ifølge en ny patentsøknad, ligger i å utnytte muligheter i Multimedia Home Platform (MHP) - en teknologi for interaktiv tv som er tatt i bruk i mange land. MHP-programvare blir nå bygget inn i de fleste nye digital-tv-mottakere og -opptakere.

MHP ser etter digitale flaggmerker i en tv-sending, og viser meldinger på skjermen som gjør seeren i stand til å hente fram ekstrafunksjoner, som ekstra arkivopptak eller tilleggsinformasjon om et program.

Det Philips foreslår er å flaggmerke reklamepauser for å hindre at seeren kan bytte kanal før reklamepausen er over. Flaggmerkingen vil også kunne gjenkjennes av dvd-opptakere, som dermed kan deaktivere spoleknappen mens reklamen avspilles, skriver New Scientist.

Betal for reklamefri tv

Selv Philips i patentsøknad erkjenner man at tv-seerne kan komme til å mislike dette ganske sterkt, og kanskje vil tro at deter noe galt med utstyret. Selskapets foreslår derfor å vise et varsel når tvungen reklame blir vist.

I patentsøknaden foreslås det også å gi seerne en mulighet til å betale en avgift interaktivt, for å kunne unngå å se reklameinnslagene. Slik begrunner Philips behovet for en teknologi som hindrer seeren i å hoppe over reklame:

"[Å hoppe over reklame] er ikke ønskelig for kringkasterne, fordi reklameinnslag som sendes i tilknytning til programmene, betaler for programmene. Annonsørene betaler programkringkasterne for å sende reklame med sikte på å få vist reklamen til seerne. Det er derfor i kringkasternes interesse at reklamen blir sett og ikke ignorert"

Anne-Katrine Augland, kommunikasjonsdirektør i Norges Televisjon, kjenner ikke til patenten fra Philips.

- For Norges del liggger nok denne problemstillingen noen år fram i tid, selv om det digitale bakkenettet vil by på en ny konkurransesituasjon. Men det er selvfølgelig et mål at det digitale bakkenett blir bra for forbrukerne, sier Augland.

- Totalitært

Kjetil Try har vunnet en rekke priser for sine reklamefilmer. Han synes fra Philips virker relativt ubrukelig.

- I et kommunistisk regime der man er vant til og vil at alle skal tenke likt, har dette kanskje noe for seg. Men i en fri verden høres det rart ut å skulle selge tv med færre valgmuligheter, sier Try til Computerworld.no

Try tror heller at reklamebransjen må møte utfordringene ved digital-tv med kreativitet.

- Annonsørene må skjønne at de må lage noe som er underholdende på tv. Det er kanskje litt overdrevet hvor interessert follk vil være i å se forsinket tv for å unngå tv-reklame. Jeg tror i alle fall ikke så veldig mange vil velge bort direkte-tv for å unngå reklame, sier Try.

Hele patenten til Philips kan du lese her.