Vokser på markedanalyse

Vokser på markedanalyse

Norske MI Pro gjør det skarpt utenlands. Med sin xml-baserte programvare rettet mot markedsforskningssegmentet, har de kapret storkontrakter både i England og USA.
Rett før påske kom ledelsen i MI Pro hjem fra USA-tur. Med kontrakt med firmaet Cunningham Research i kofferten.

-- Det er vår første kontrakt i USA, og det er alltid litt stort å få et ben innenfor der borte, forteller viseformann i styret, Per Jacobsen.

Tidligere i vinter fikk firmaet også en storkontrakt, verdt mange millioner med det engelske selskapet Millward Brown. Avtalen med det engelske selskapet er en global lisensavtale for MI Pros programvare. Avtalene gir alle Millward Browns selskaper og deres lisenstakere i 70 land anledning til å anvende MI Pro Research Studio.

Direkte tilgang

MI Pro Research Studio tilbyr en ny generasjon programvare for bedrifter og profesjonelle aktører innen markeds- og samfunnsforskning. Ved en avansert systemarkitektur basert på en åpen datamodell, mener MI Pro selv at deres løsning MI Pro Research Studio representerer et gjennombrudd med hensyn til å gi markedsforskere direkte tilgang til avansert informasjonsteknologi.

Programmet er spesielt utviklet for å forbedre markedsforskeres muligheter til å oppnå den tilleggsverdi som etterspørres av så vel markedsforskningsinstitutter som deres kunder.

-- For seks måneder siden besluttet vi å gjennomgå de siste nyheter på området markedsforskningsprogramvare rundt om i verden. Gjennom denne prosessen oppdaget vi MI Pro, og ble veldig imponert over deres løsninger. Vi besluttet derfor å inkludere MI Pro i vår portefølje, uttaler Martin Edwards, Global IT Director and Head of Research Software Development i Millward Brown.

Anerkjennelse av filosofien

-- Etter at vi har bygget opp en kundebase i Skandinavia, representerer kontrakten med Millward Brown et internasjonalt gjennombrudd for oss. Samarbeidet med Millward Brown er en anerkjennelse av vår filosofi om å tilby intelligente informasjonsløsninger til et profesjonelt marked. Dette markerer et viktig skritt for MI Pro i å formidle innovasjoner og tankesett som har forandret andre informasjonsbedrifter, men som inntil nå, ikke har slått igjennom for fullt i markedsforskningsbransjen, sier Bjørn Grønli, gründer og CTO i MI Pro.

På kundelisten i Norge har MI Pro eksempelvis MMI. Firmaet har pr. i dag åtte ansatte, og hadde i 2003 en omsetning på 3,5 millioner kroner. Et tall som er forventet å vokse ganske kraftig etter de siste måneders kontraktinngåelser.