De største bløffene i Wikipedia

De største bløffene i Wikipedia

Nettleksikonet fyller ti år. Men du kan ikke tro alt som står på trykk.

Wikipedia ble grunnlagt 15. januar 2001. Man må berømme Jimmy Wales, gründeren av Wikipedia, for å ha bygget opp et leksikon av imponerende omfang og stadig stigende popularitet.

Tanken om å bygge et åpent nettleksikon var pretensiøs, visjonær og modig. Wales har klart, sammen med alle frivillige, å bygge et av de mest innflytelsesrike tjenestene på internett i løpet av de siste ti årene.

Men helt uten problemer har ikke dette gått. Noen ganger har feilaktige påstander og ren løgn blitt publisert som vedtatte sannheter på Wikipedia. Akilleshælen for dugnadsarbeidet er nemlig at det også er åpent for sabotasje. Som Networkworld-journalist Paul McNamara skriver på sin blogg, er Wikipedia leksikonet som hvilken som helst idiot kan redigere (”the encyclopedia that any moron can edit”).

IDG-magasinet Networkworld har samlet de ti største bløffene på Wikipedia.

1. Essjay

Denne er såpass stor at den har fått en egen Wikipedia-side . En av Wikipedias administratorer, med tilnavnet Essjay, hadde skrytt på seg akademiske kvalifikasjoner både i jobbsammenheng og i et intervju med The New Yorker. Intervjuet var med den kjente journalisten Stacy Schiff, som blant annet har vunnet Pulitzer-prisen.

Mannen, som senere ble identifisert som Ryan Jordan, var ansatt i Wikipedia og brukte påståtte doktorgrader i teologi og jus, samt et angivelig professorat på et privat universitet til å overkjøre andre administratorer i Wikipedia-debatter om en rekke ulike temaer.

I virkeligheten hadde Jordan aldri fullført college. Da han ble avslørt for juks betydde det et alvorlig knekk i troverdigheten til Wikipedia, og første til bedre kontroll over bidragsytere og administratorenes bakgrunn.

- Ryan er en venn, og vil fortsatt være det. Han er en ung mann og han har unnskyld seg overfor meg, noe som jeg har akseptert. Jeg håper verden vil gi han en sjanse til å bygge et liv og en yrkeskarriere, sa Wales etter at han hadde ryddet opp.

2. Edward Owens

Nok en bløff som har fått en egen Wikipedia-oppføring. Edward Owens var en oppdiktet person som ble skapt av studenter ved George Mason University i starten av desember 2008 som en del av et prosjekt om historiske bløffer. Prosjektet fikk navnet ”Lyve om fortiden”.

Owens ble fremført som en person som har levd fra 1852 til 1938. Han var en fisker som i den store depresjonen i 1873 konverterte til piratvirksomhet.

Studentene opprettet blant annen en artikkel på Wikipedia for å synliggjøre prosjektet. Først da andre kilder, som USA Today, overtok informasjon bestemte historieprofessoren bak prosjektet å avsløre at det var en bløff.

3. Afrikanske elefanter

Stephen Colbert, en amerikansk tekstforfatter og tv-komiker, best kjent i Norge for sin medvirkning i Jon Stewarts The Daily Show, fikk i juli 2006 andre til å endre Wikipedias artikkel om afrikanske elefanter. Colbert ville nemlig ha det til at antallet afrikanske elefanter plutselig hadde tredoblet seg i løpet av seks måneder.

Colbert, som står bak en rekke lignende practical jokes, oppfant også ordet ”wikiality”, avledet fra "wikipedia" og ”reality”. Wikiality betyr "konseptet at vi sammen kan skape en virkelighet vi er enige om”.

4. Sinbad død?

Wikipedia har hatt en rekke “nær døden-opplevelser”. En av de mest kjente er den amerikanske komikeren Sinbad. I 2008 fikk han en telefon fra sin datter som var engstelig etter at han var erklært død på Wikipedia. Ryktene spredte seg fra nettleksikonet, og i løpet av et par dager ble han nedringt av venner og journalister.

Denne typen ”Wiki-vandalisme” er ikke ukjent gjennom årene. En rekke personer har blitt erklært døde mens de fortsatt var i live. Blant dem senator Edward "Ted" Kennedy (noen måneder før han virkelig døde), tenåringsidolet Miley Cyrus og Googles Sergey Brin.

5. Drepte to Kennedy-er

Wikipedia står ikke bare bak en rekke premature dødsfall. Flere har også blitt feilaktig anklaget for drap. I 2005 ble den 78 år gamle journalisten John Seigenthaler beskrevet som "mistenkt for drapene på John F. Kennedy og Robert F. Kennedy". Feilinformasjonen ble liggende ute i fire måneder uten å bli korrigert.

Seigenthaler var en personlig og nær venn av Robert Kennedy, og var en av kistebærerne ved begravelsen. Selv betegnet journalisten omtalen som ”en av historiens første nettbaserte karakterdrap”.

Hendelsen bidro til ytterligere debatt om påliteligheten av kilder basert på brukergenerert innhold.

Jens Stoltenberg dømt for pedofili, og Thorbjørn Jagland med kjønnsskifteoperasjon og navnebytte til Olga? Les videre på neste side!

Les om: