- Enkelt å lage Facebook-apps

Norske utviklere på Facebook Developers Garage for første gang.

Publisert Sist oppdatert

Onsdag samlet Facebook-utviklere og markedsførere seg i Oslo for å snakke om applikasjonsutvikling på Facebook. Konseptet er kalt Facebook Developers Garage, og det er første gang arrangementet gjennomføres her til lands.

Blant annet hadde Colm Doyle som jobber med utviklersupport i Facebook tatt turen fra Irland. Han hadde et par innrømmelser å komme med:

- Før jeg begynte å jobbe i Facebook pleide jeg å hate utviklerplattformen. Programmeringsgrensenittet har vært og er til en viss grad fremdeles rotete, og utviklere har måttet behandle sine applikasjoner som barn – holde oppsyn med dem, gi dem mat og følge dem opp. Inntil nylig har vi vært elendig i håndteringen av utviklere, erkjenner han.

Men skal vi tro Doyle er dette i endring. Facebook har i nyere tid lansert kampanjen Facebook Developers Love, der en hel stab fra Facebook, deriblant Doyle selv, jobber med tilrettelegging.

Heriblant inkluderer brukerstøtte og opprettelse av forum der svarprosenten har gått fra seks prosent til over 70 prosent på under et år. I tillegg ryddes det i dokumentasjonen, dokumentasjonsnavigasjonen gjøres enklere og det legges ut mer eksempelkode.

Konstant endring

Et av områdene Facebook får kritikk for, er den konstante endringen. Brukerne ser det kanskje ikke alltid direkte, men det gjøres kontinuerlig endringer som kan ende opp med å påvirke applikasjonene. Det er derfra Doyles kommentar om at utviklere har vært nødt til å konstant følge opp sine applikasjoner stammer.

- Facebook endrer seg ukentlig, sier forretningsutviklingsdirektør i selskapet Komfo, Ivaylo Hristov.

Hans tips til utviklere er å følge med på sider som developers.facebook.com/docs/changelog og developers.facebook.com/roadmap. Doyle skjønner frustrasjonen rundt dette, og lover at det skal bli lettere å ha oversikt over hva som til enhver tid endres. Hver uke har Facebook for eksempel begynt å gi ut en oppdatering på hva som er i gjerde når det gjelder bugs og andre ting.

Deals

Han kan også fortelle om et par ting som er rundt hjørnet. Norge har allerede fått konseptet checkin, der Facebook-brukerne via mobilens gps kan la verden vite hvor de er. Doyle registrerer at dette har blitt populært i Norge.

- Jeg gikk rundt i byen i dag, og for å være ærlig har dere gått helt bananas, sier han.

Et tips han har, er å binde sammen den enkelte bedrifts side og checkin-punkt, så det blir én kommunikasjonskanal i stedet for to.

Snart, uten at Doyle vil spesifisere når, kommer også funksjonen «deals» til Norge, en funksjon nært koblet sammen med checkin. Her vil checkin kunne kombineres med eventuelle tilbud om rabatt, klippekortfunksjoner (kjøp fem kaffe, få en kopp gratis), ta med og sjekk inn fem venner og få gratis inngang også videre.

- Du sjekker inn, og får en form for belønning, forklarer Doyle.

Fra et markedsføringsperspektiv handler dette i stor grad om merkevarebygging i Facebook-brukernes nyhetsstrømmer.

Virtuell valuta

Av andre ting som kommer til å skje i nær fremtid, som har direkte relevans for utviklere, er at det fra 1. juli ikke lenger er lov til å selge Facebook-spill for fysisk valuta. Fra den datoen må spillutviklere som vil selge spill over Facebook forholde seg til Facebook-dollaren kalt credits.

10 credits koster én amerikansk dollar, og målet er å senke terskelen for kjøp slik blant annet Apple har klart med sin App Store. I Apples butikk ligger allerede kredittkortdata inne, og folk tenker kanskje ikke over hvor mye de kjøper ettersom de enkelte applikasjonene ikke nødvendigvis koster en formue. Men en app her og en app der utgjør likevel god omsetning til sammen.

Av dette får utvikleren 70 prosent, det vil si 70 cent, mens 30 prosent går til Facebook og dekker drift. Brukeren kan kjøpe seg opptil 30 credits i slengen uten å måtte verifisere kjøpet. Spilleiere skal få lov til å konvertere credits til spillintern valuta om de ønsker.

For brukerne kan kjøpet credits ikke konverteres til ikke-virtuelle penger igjen. For utviklerne vil Facebook ifølge Doyle betale ut virkelige penger annenhver uke basert på kontoens saldo.

Doyles bugs-bønn og øvrige ninjatips og trylletriks. Les mer på neste side!