IBM ute med sosial BI-løsning

Nytt verktøy finner ut hva folk mener om selskapet ditt.

Publisert Sist oppdatert

IBM lanserer denne uken nye verktøy for å analysere brukerskapt innhold på sosiale medier.

Ved å gå gjennom innhold på blant annet Twitter, wiki-er, blogger og rss-strømmer kan bedrifter overvåke hva publikum mener om dem og deres produkter.

Det hele blir en slags sosial BI-løsning, og går inn i IBMs portefølje av slike verktøy.

Økt kundeforståelse

- Denne programvaren gjør det mulig å oppdage nye sammenhenger, forteller programvaredirektør Paul Are Killie i IBM Norge i en epost.

- Det blir mulig å forstå sine kunders ønsker og behov bedre og skreddersy kommunikasjon og tilbud på markedet. Økt kundeforståelse gir økt omsetning, og vi mener denne type verktøy vil bli viktig for fremtidens smarte virksomheter.

Fremtidens BI

Han er ikke alene om å se verdien i slike verktøy.

I Grimstad ligger et lite norsk selskap; Integrasco. De har fått mange store, internasjonale selskaper på kundelisten på grunn av analyseverktøy for "vareprat" på nettet.

- Å ta i bruk teknologi på denne måten kan være et godt verktøy for virksomheters omverdenanalysen og såkalt "issues management", har forsker ved Handelshøyskolen BI, Øyvind Ihlen, fortalt Computerworld.