Markedsfører ikke på web 2.0

Markedsfører ikke på web 2.0

Norske reklamefolk har stor tro på sosiale nettsteder, men bruker dem ikke av den grunn.

Research international har utført en undersøkelse på oppdrag fra Norsk kommunikasjonsforening og pr-byrået Sermo, hvor 863 personer i kommunikasjonsbransjen har blitt spurt om sitt forhold til markedsføring via sosiale nettsteder, eller "web 2.0".

Resultatet blir presentert i Dagens Næringsliv, og er ikke akkurat oppløftende.

Kommunikatørene har god kjennskap til sider som Facebook, Youtube og Flickr, og 82 prosent mener slike sider har stort potensial som markedsføringskanaler.

Men så lite som fire prosent av bedriftene i undersøkelsen bruker slike kanaler aktivt. Og hele 80 prosent oppgir å bruke slike tjenester lite, eller ikke i det hele tatt.

LES OGSÅ: Obamas nettsatsing forandrer politikken

- For det første er dette nytt, og det er et stykke å gå. Bedirftene må åpne seg selv opp, og være villig til å ta dialogen med publikum fullt ut. Selv om pr-folkene ser nytten av dette, møter de ikke alltid forståelse i ledelsen, forteller Thomas Tangen i Sermo, som har laget undersøkelsen, til Dagens Næringsliv.

Bransjen selv tror det handler om penger.

- Man må satse på sosiale medier, man må ha et fysisk menneske som prater med andre, og det koster. Så lenge det ikke er foretningskritisk kan utviklingen bli treg, sier fungerende leder i Kommunikasjonsforeningen Thomas Skjennald.

Even Aaseng, direktør for digitale medier i McCann Worldgroup, mener at en rekke ting må på plass før firmaer hiver seg på web 2.0-bølgen for alvor. Han peker på at ingen av de sosiale tjenestene har kontorer i Norge, og at å kjøpe annonseplass kan være vanskelig.

LES OGSÅ: Hyller kaos på nett

Dessuten finnes det annå ingen modeller for hvordan markedsføring via sosiale medier blir en suksess, sier han.

- Ingen har knekt koden, forteller Aaseng.

- De som lykkes, er de som klarer å skape en verdi for brukeren ved å gi dem noe, for eksempel et verktøy de vil bruk e og dele med andre. Det er en helt annen måte å tenke markedsføring på.