Obama åpner opp for debatt med OpenID

Barack Obama har også skrevet historie med måten han bruker nettet på.

Publisert Sist oppdatert

Barack Obama har blitt hyllet av mange for måten han brukte internettet i sin valgkamp. Ved å benytte seg av de forskjellige eksisterende sosiale nettverkene på nettet, og til og med sette opp sitt eget sosiale nettverk, my.barackobama.com, klarte han å samle inn rekordstore beløp med små donasjoner fra vanlige folk, og skape et enormt engasjement rundt seg og sin kampanje. Selv om G. W. Bush selvsagt også skal ha sin del av æren for dette ved å, i amerikanerenes øyne, gjøre en mye dårligere jobb enn noen annen president i historien.

"Debatter oss offentlig"

Men heldigvis sluttet ikke Obama å utnytte de mulighetene som ligger i nettet slik det er i dag da han vant valget. Bare få dager etter valgseieren 4. november kom det første beviset på at ikke bare Obama-kampanjen, men også Obama-regjeringen, vil skrive nett-historie. På Change.gov fortalte Obama-teamet om sine planer, og ba om tilbakemeldinger fra folket! I første omgang var det bare snakk om kontaktskjemaer, akkurat som når du kontakter en vanlig bedrift på "gamlemåten". Bedriften får en mail om det du vil si, og det er det.

Dette forandret seg kraftig i går. Da gikk change.gov sitt system for å komme med tilbakemeldinger til Obama-teamet over til å bruke systemet IntenseDebate fra Automattic, utviklerene av bloggplatformen WordPress. Dette innebærer to veldig viktige ting. For det første betyr det at en kommende regjering i USA for første gang oppfordrer folket til å offentlig debattere de planene de legger fram, for eksempel om helsevesenet, på en måte som viser at de lytter og bryr seg. Dette er ekstremt viktig, og politikken i USA vil sansynligvis aldri bli den samme.

Viktig for OpenID

For det andre er dette en enorm seier for OpenID. IntenseDebate lar deg bruke dette systemet for autentifisering til å legge igjen dine kommentarer. OpenID er et system for å administrere din identifikasjon fra ett bestemt sted, som du stoler på, for å slippe å registrere deg på alle nye nettsider og tjenester du ønsker å prøve. OpenID har vokst ut av fri programvaremiljøet uten noen store firmaer i ryggen, men har etterhvert blitt plukket opp av flere og flere av de største aktørene på nettet, som AOL, Google, og Yahoo!.

Men problemet til OpenID er, som vi skrev da Microsoft så smått begynte å støtte standarden for en måned siden, at de store bare implementerer den minst viktige halvdelen, den delen som lar deg bruke dem til å administrere identiteten din ("provider"), men ikke den halvdelen som lar deg logge inn om du bruker en annen OpenID-provider (konsument).

Obamas kommende regjering er dermed den første virkelig store og viktige aktøren på nettet som bare implementer den delen som lar deg logge inn med andre OpenID-providere. Kanskje ikke så overaskende siden Obama ikke er et internettfirma, men konsekvensene for OpenID, ikke minst for hvor mange som har hørt om systemet, kan bli enorme. Kanskje dette kan være en av faktorene som presser en av de store internettfirmaene til å begynne å akseptere andres OpenID, og da er det bare et tidsspørsmål før de andre følger etter.

NRK følger på

I juni skrev NRKbeta, NRKs blogg og sandkasse for utprøving av ny teknologi, at NRK har bestemt seg for å satse på OpenID, både som "provider" og som konsument. Samme dag som Obama tok NRK sitt første, lille skritt for å leve opp til denne lovnaden da de åpnet opp for å kommentere på NRKbeta med OpenID ved hjelp av en WordPress-utvidelse. Det er veldig positivt å se at det første NRK gjør med tanke på OpenID er å konsumere eksisterende identiteter, og at de ikke har hovedfokus på å selv ha kontroll på folks identiteter ved å være provider.

Kilde: Matt Mullenweg, ReadWriteWeb