Obamas nettsatsing forandrer politikken

Obamas nettsatsing forandrer politikken

- Han ville ikke blitt president uten nettet, mener eksperter.

Årets presidentvalg i USA vil på mange måter stå igjen som det valget der internett spilte en avgjørende rolle. Flere sammenligner Barack Obamas evne til å utnytte internett, på lik linje med hvordan president John F. Kennedy brukte tv, skriver The New York Times.

- Hadde det ikke vært for internett, hadde ikke Barack Obama blitt valgt til president. Hadde det ikke vært for internett, hadde ikke Obama blitt nominert, sier Arianna Huffington, redaktør for den internettbaserte blogavisen The Huffington post.

LES OGSÅ: Verdens mest effektive nettkampanje

Fredag holdt hun en tale på The Web 2.0 Summit i San Fransico om hvordan politikk og web 2.0 blir koblet sammen. I panelet satt også Joe Trippi, en politisk konsulent, og Gavin Newsom, ordfører i byen.

LES OGSÅ: - Web gjør Obama til president

Ifølge Trippi, som ledet Howard Deans valgkamp i 2004, sa at det den gangen var banebrytende hvordan de utnyttet internett til å få inn noen småslanter til kampanjen. Men ved å bruke interaktive web 2.0-verktøy, endret Obamas kampanje hvordan man organiserer politikere, reklamerer ovenfor stemmeberettigede og forsvarer seg mot angrep, skriver The Times.

LES OGSÅ: Iphone blir politisk verktøy