Prøvde web 2.0, droppet annonser

Prøvde web 2.0, droppet annonser

Etter at legemiddelselskapet fikk smaken på nettsamfunn har de aldri sett seg tilbake.

Undersøkelser viser at nordmenn er dårlige til å bruke andre generasjons internett til markedsføring. Men Dagens Næringsliv kan fortelle historien om et selskap som vet å benytte seg av web 2.0 gjennom nettsamfunn.

LES OGSÅ: Markedsfører ikke på web 2.0

Legemiddelselskapet MSD Norge annonserte tidligere blant annet på diverse nettaviser. For 25.000 kroner fikk de et par dager med annonser, og 1.700 til 1.800 klikk. Men de ante ikke hvem som klikket.

Så prøvde de Facebook.

- Det kostet ti prosent av hva bannerannonsene kostet, og ga like mange klikk på hjemmesiden vår, forteller kommunikasjonsrådgiver for digital kommunikasjon Ove Harnes i MSD Norge til Dagens Næringsliv.

De fikk i tillegg mye mer informasjon om hvem som faktisk var interessert i annonsene, og kunne rette reklamen direkte mot målgruppen. De droppet dermed de tradisjonelle nettannonsene, og satser nå for fullt på nettsamfunn.

LES OGSÅ: Ungdommen gjør jobben din vanskeligere

Firmaet har også opprettet en "hodepineklinikk" på VGs nettsamfunn Nettby, som ble besøkt av 50.000 til 60.000 brukere i løpet av noen månderer. Klinikken flyttes nå til det enda mer populære Facebook.

- Man kan rette seg mot en spesiell gruppe, mot riktig kjønn, og treffe grupper som er vanskelige å få tak i, sier Harnes til avisen.

- Det er mye mer effektivt å treffe de 200 du vil snakke med, enn de 40.000 du ikke vil snakke med.

LES OGSÅ: Verdens mest effektive nettkampanje