Slik er Google Buzz

Buzz er allerede lansert. Se hvordan Google kaster seg på Facebook-bølgen.

Publisert Sist oppdatert

Det ble nylig spekulert i hvordan Gmail skulle "Facebook-ifiseres".

Nå har Google tatt bladet fra munnen, og lanserer tjenesten Buzz.

Buzz skal først og fremst være en ny måte for Gmail-brukere til å dele informasjon, som lenker, videoer og bilder. Det hele gjøres inne fra Gmail.

Begrenset samarbeid

- I dag lanserer vi en helt ny måte å dele og kommunisere på inne i Gmail. Buzz er en helt ny verden inne i Gmail, sa Buzz-sjef Todd Jackson på en pressekonferanse.

Tjenesten, som beskrives i videoen nedenfor, lar brukerne dele innhold med hverandre slik vi kjenner det fra Facebook. Men Buzz lar seg ikke bruke sammen med den mest populære web 2.0-tjenesten noensinne.

Kun Picasa, Youtube, Flickr og Twitter støttes.

Funksjonaliteten med Twitter er også begrenset. Man kan for eksempel ikke kvitre direkte fra Buzz.

Informasjonsoverflod

Så hva har Buzz som ikke de hundrevis av andre sosiale nettstedene har?

Det er ikke så godt å si ennå. Men Google selv mener de har gode løsninger på et av problemene med slike sider: Informasjonsoverfloden.

- Vi føler oss bombardert. Vi blir slitne av å måtte manuelt gå gjennom denne flodbølgen av informasjon som skyller over oss, og forsøke å skjønne noe av den, mener produktdirektør Bradley Horowitz i Google.

- Dette har blitt et stort problem, noe vi har blitt flinke til å løse i Google.

Buzz vil bli rullet ut til alle Gmail-brukere de neste dagene.

Under kan du se en video av hvordan det hele skal fungere:

Her har du hele presentasjonen til Google, for de spesielt interesserte: