Slik lykkes du med sosiale medier

Obamas rådgiver advarer mot raske og enkle web 2.0-satsninger.

Publisert Sist oppdatert

- Det var ikke teknologi som gjorde av Barack Obama vant valgkampen. Det var strategi.

Det mener Rahaf Harfoush. Den snart 26 år gamle kanadieren som hadde en sentral rolle i Obamas satsing på sosiale medier under presidentvalget.

En satsing mange mener sikret han seieren.

Markedsføre seg

Harfoush jobber nå i Verdens økonomiske forum, og lever av å fortelle andre hvordan man kan bruke web 2.0 for å nå ut med sitt budskap. Hun har nylig skrevet boken "Yes we did", om Obamas digitale vei til seier. Denne uken delte hun kunnskapen sin med over 250 deltagere på BIs og Oslo Handelskammers seminar om "sosiale mediers muligheter og fallgruver".

- For en herlig gjeng. Morsomme, varme og smarte, skrev hun på Twitter-profilen sin etter møtet.

Bare for å være hyggelig? Ikke nødvendigvis. Harfoush forteller blant annet at alle bilder hun slipper ut på sider som Facebook gjør hun i markedsførings-øyemed. Harfoush markedsfører seg selv gjennom sosiale medier. Og vil at du skal gjøre det samme.

Være kresen

- Hvorfor? Fordi dette er den nye måten å gjøre ting på! er Harfoush enkle forklaring.

Hennes gode eksempler på utnyttelse av sosiale medier kommer fra store, multinasjonale selskaper, gjerne amerikanske. Men størrelse spiller ingen rolle, mener Obama-dama. Alle selskaper burde i hennes øyne være interessert i å engasjere og kommunisere med sine kunder.

- Så hva er første skrittet for et selskap som vil trå ut i web 2.0?

- Vær kresen, oppfordrer hun.

- Det er bedre å være god på én arena enn å være representert på ti. Finn ut hvor kundene dine er, og sats der.

I Norge er det ofte Facebook det snakkes om. Men Harfoush er ikke overbegeistret over nettsamfunnet, selv om medlemstallet er astronomisk. Begrensningene er i hennes øyne for store.

Så hvilke tjenester liker hun? Og hvordan skal du gjøre suksess der? Les videre på neste side!