Vil ikke bruke nettsamfunn

Vil ikke bruke nettsamfunn

De fleste bedrifter har ikke planer om å bruke sosiale nettverk, men det kan lønne seg.

Coleman Parkes Research har gjennomført en undersøkelse for å finne ut hvordan bedrifter stiller seg til bruk av sosiale nettverkstjenester på internett i foretningssammenheng. Firmaet intervjuet 541 sjefer i selskaper rundt om i USA, Canada, Asia og Europa, melder Computerworlds internasjonale nyhetstjeneste.

Nærmere to av tre oppga at de ikke hadde noen umiddelbare planer om å benytte seg av sosiale nettverkstjenester. Den vanligste grunnen var frykten for dårlig sikkerhet, uprøvd teknologi og potensielt tap av effektivitet blant de ansatte. Samtidig innrømmer de fleste at selskapet uoffisielt sannsynligvis vil inngå i sosiale nettverk i tiden framover.

LES OGSÅ: Derfor bør du bruke nettsamfunn

Sabre Holdings har ikke dette synet på saken, og har utviklet et sosialt verktøy kalt SabreTown.

- Vi ble interessert i hvordan sosiale nettverk kan hjelpe oss i å dele ekspertise, forteller visepresident John Samuel til Computerworlds internasjonale nyhetstjeneste.

Sabre Holdings er moderselskapet til Travelocity, og sier at i reisebransjen er deling av erfaringer er svært viktig. SabreTown konsentrerer seg om en spørsmål/svar-funksjonalitet. De ansatte stiller et spørsmål, og nettsamfunnet svarer. Erfaringer viser at de fleste spørsmål får et svar innen én time. 60 til 70 prosent av de ansatte bruker nettverket minst en gang i måneden.

LES OGSÅ: Samarbeidsverktøy fra Novell

Også Standard Charted Bank, en global London-basert bank, forteller om gode erfaringer med bruk av sosiale nettverk på internett. De bruker Worklight, en applikasjon man installerer i den populære tjenesten Facebook for økt sikkerhet. Dette fordi firmaet så at svært mange allerede brukte nettsiden.

- Vi følte at vi ville ødelegge samarbeidet vi ville ha om vi blokkerte Facebook og sa "Her er en dårlig etterlikning, bruk dette".

IBIS, et lite it-selskap i Georgia i USA, forteller det samme. De bruker programmet Xobni, som integreres i Outlook og genererer statistikk og detaljer om relasjoner mellom e-postbrukerne. De ansatte er også ivrige bloggere.

LES OGSÅ: EU vil regulere nettsamfunn

- På den måten vårt selskap opererer på, er det bedre jo mer verktøy våre folk bruker til å holde kontakten, sier Dwight Specht i IBIS.

- Jeg tror det hjelper oss å bli mer effektive. Men det har ikke forandret oss i stor grad. Ikke ennå.

Les om: