- Villedende markedsføring av Vista

- Villedende markedsføring av Vista

En amerikansk kvinne kjøpte en pc merket "Windows Vista Capable" som bare kan kjøre Vista Home Basic.

Den amerikanske kvinnen Dianne L. Kelley kjøpte en pc i november i fjor med et klistremerke hvor det sto ”Windows Vista Capable”. I ettertid viste deg det seg at maskinen bare kunne kjøre den aller enkleste varianten av operativsystemet, Vista Home Basic.

Kelley mener Microsoft drev villedende markedsføring og at klistremerket bryter med god forretningsskikk og amerikansk forbrukerlovgivning.

LES OGSÅ: USA sier nei til markedsføring

Nå har en føderal domstol i staten Washington godkjent søksmålet, og Kelley vil få prøve saken for en jury. Microsoft forsøkte å stanse søksmålet, og det første til at endte med at dommeren droppet ett av fire tiltalepunkter.

Nytt klistremerke
Microsofts maskinvarepartnere begynte å selge pc-er med klistremerket allerede i april 2006, over et halvt år før Vista kom på markedet. Hensikten var å informere forbrukerne om at pc-en ville tilfredsstille maskinvarekravene til Vista ved en oppgradering fra Windows XP.

En måned senere lanserte Microsoft et nytt merke, ”Windows Vista Premium Ready”, og pc-er med det nye klistremerket skulle også kunne kjøre Vista-utgavene Home Premium og Ultimate. Samtidig lanserte Microsoft et nettsted hvor selskapet spesifiserte maskinvarekravene til de forskjellige Vista-utgavene.

Kelley hevder at ”Windows Vista Capable”-merket virket villedende, og klager også på at Home Basic inneholdt få fordeler sammenlignet med Windows XP.

Les om:

Windows Vista