SKATE - Tony Hawks-dödaren

SKATE - Tony Hawk's-dödaren

Omtale: Electronic Arts overrasker med det beste skatespillet noensinne.

Electronic Arts er en av de virkelig store spillutgiverne, og har en fot innenfor i de aller fleste spillsjangere. Selskapet utgir en rekke sportsspill, bilspill, skytespill og så videre. De satser også på actionsport via sine EA Big-spill, mest kjent for de svært urealistiske snøbrettspillene i SSX-serien. Nå vil selskapet ta opp kampen med den svært populære Tony Hawk’s-serien, og gjør det ved å kaste alle gamle ideer overbord.

For mens EA vanligvis unngår å ta særlig til sjanser, og heller bygger videre på trygge, eksisterende serier, tar de denne gangen en virkelig sjanse. SKATE er nemlig et oppgjør med en sjanger fullstendig dominert av en spillserie og en bestemt måte å tenke på. Med SKATE velger EA å snu opp ned på alt, og har lagd et spill som banker Tony Hawk’s-serien ned i støvlene, og vel så det.

Med SKATE viser EA at de tar skatere og skateboarding på alvor. Borte er vilt urealistiske millionpoengskomboer og Jackass-stunts. Her er det realisme og blodig alvor som gjelder. Det er selve skatingen, og følelsen av mestring og frihet som er midtpunktet i spillet.

For så riktig har faktisk EA fått det. Følelsen av å skate er der fra første sekund, det samme er en lettere gledesrus over å klare et virkelig drøyt triks på brettet. Den følelsen kan vi takke EAs fantastiske kontrollsystem for. Fremfor en variant med hektisk knappetrykking og evigvarende trikskombinasjoner, lar EA deg styre kroppen og brettets bevegelser ved hjelp av de to analogstikkene på Xbox 360-kontrolleren.

Flickit - intet mindre enn genialt

Det nye kontrollsystemet kalles Flickit, og går ut på at du styrer føttene og brettet med den høyre analogstikka og kroppen med den venstre. Ved å vippe spaken bakover tråkker du ned bakfoten, så er det bare å vippe den raskt fremover igjen for å gjennomføre en ollie. Ved å gjøre motsatt, altså vippe frem og så tilbake, tar du en nollie. Dette er de to basisfunksjonene i Flickit-systemet, og alle triksene i spillet bygger videre på dette enkle, men geniale systemet.

Ønsker du å dra en kickflip må du dra spaken bakover og så skrått fremover, og så videre. I bunn og grunn fungerer det på akkurat samme måte som i virkeligheten. Dermed er det mulig å fundere seg frem til nye triks ved å benytte seg av samme mønster en ville gjort i virkeligheten.

For de som er vant med Tony Hawk’s-spillene må alt læres på nytt. Her nytter det ikke å trykke en knapp for ollie, etterfulgt av en knapp for flip tricks og så en tredje knapp for å lande i grind. Her må du gjøre alt manuelt, akkurat som om du faktisk var ute og skatet selv.

Det nye systemet setter visse begrensninger for hva du kan gjøre, og i SKATE er det ikke mulig å dra nærmest evig lange trikskombinasjoner. Akkurat det er egentlig ganske befriende, og helt klart mye mer realistisk. Kombinasjonen av det innovative kontrollsystemet og relativt realistisk gameplay gjør at dette spillet nesten føles mer som en skatesimulator enn et skatespill, og det ligger i så måte lysår foran Tony Hawk’s-spillene.

Røft, detaljert og riktig.

At EA tar sporten på alvor kommer ikke bare frem i selve spillingen, også grafikken, menyene og hele atmosfæren i Skate oser av skating. Det er passe røft, men samtidig oversiktlig, og har en stil som passer spillet godt. Vel inne i selve spillet ligger en stor, stor by foran deg. San Vanelona er inspirert av flere av byene på den amerikanske vestkysten, og du finner innslag fra både San Francisco, Los Angeles og San Diego i den enorme byen. Variasjonen er stor, og spillet spenner fra rikmannsstrøk nord i byen, via industriområder og boligområder til et finanssenter lengst sør.

Turen fra starten helt i nord til lengst i sør tar i overkant av ti minutter på brett, i toppfart. Da har du ikke en gang vært innom på langt nær alle bydelene. Med mindre du virkelig går inn for det er det lite sannsynlig at du noen gang vil se hele byen.

Omgivelsene er varierte og av høy kvalitet. Det samme er de utallige fotgjengerne og bilene du møter på i byen. Til slutt er det deg, hovedpersonen i Skate. I starten av spillet kan du selv velge hvordan du vil se ut. Alt fra hodefasong, størrelsen på nesa og leppene, farge på øynene og hårsveis kan du justere som du vil. Dermed kan du lage en skater som er så lik, eller ulik, deg selv som du ønsker. Du kan også kjøpe forskjellige klær, sko og utstyr, selvsagt hentet fra virkelighetens skateboardprodusenter. Spillermodellene er detaljerte og overbevisende, og gir en grafikk som totalt sett er av det svært gode slaget.

Lyden av ekte skateboarding

Få ting er like deilig som å høre klikket fra brettet i det du trykker tailen hardt ned for å gjøre deg klar til en ollie, eller lyden fra trucker som skraper mot stein, eller glir bortover et metallgelender. For ikke å snakke om lyden i det du drar en powerslide. Alt er gjenskapt med en realisme som er langt bedre enn noe annet på markedet. Prikken over i-en er lyden fra hjula som fortsetter å spinne frenetisk i det brettet forlater bakken.

Musikk er selvsagt også på plass, og EA har valgt en litt annen vri enn Eversoft. Når du skater rundt i San Van er musikken helt fraværende og du hører bare lyden fra brettet og omgivelsene rundt deg. Det er kun når du er i nærheten av en bra skatespot at musikken begynner å spille. Tøft! For ikke å snakke om hakket mer realistisk enn måten det vanligvis gjøres på, hvor musikken alltid er der, uansett hvor du er. Låtvalget er passe variert, og burde by på noe for en hver smak, med både ny og gammel musikk.

Konklusjon

Skate er nærmest for en skatesimulator å regne. Det naturlige å tenke er at dette spillet går rett i konkurranse med Tony Hawk’s-serien. I realiteten er det ikke helt slik. For selv om dette spillet omhandler skating er det så utrolig mye mer enn Tony Hawk’s-spillene. Flickit-systemet er intet mindre enn genialt. Borte er tanketom og frenetisk knappetrykking. Her føles det virkelig som om det er skating man driver med. Skate føles veldig uvant i starten, ikke minst om du har spilt andre skatespill tidligere. Spillet kan nok for mange være litt vanskelig å mestre i starten, men når alt faller på plass fungerer kontrollsystemet som en drøm. Har du erfaring med virkelig skating fra tidligere er det lett å oversette ekte triks til handling på skjermen.

Dette er faktisk et skremmende bra spill, og en friskt pust jeg aldri hadde trodd ville komme, spesielt ikke fra EA. Det eneste jeg savner i SKATE er muligheten til å gjøre en del litt sære triks, som darkslides og flatlandtriks. Ifølge rykter på nettet er dette noe utviklerne håper å få med i SKATE 2. Frem til den tid er det så mye å ta seg til i SKATE at jeg sikkert fortsatt spiller det når neste spill kommer.

Karakterer

Grafikk: 8 av 10
Lyd: 8 av 10
Spillbarhet: 9 av 10
Varighet: 9 av 10

Totalarakter: 9 av 10