Yahoo kjøper sosialt lenkeselskap

Yahoo har kjøpt Del.icio.us, et selskap som jobber med sosial lenking.

Nettgiganten Yahoo utvider horisonten med Del.icio.us. Hvor mange penger som går med i oppkjøpet har selskapene ikke offentliggjort.

Del.icio.us er pioner på såkalt "sosial lenking", eller "sosiale favoritter", der nettbrukere kan dele sine favoritter med andre online.

- Sammen vil vi hjelpe folk i prosessen å oppdage, minne og dele erfaringer fra internett, med stor fokus på styrken av felleskapet, (community), skriver Del.icio.us-gründer Joshua Schachter i bloggen sin.

Web 2.0

I tillegg vil Del.icio.us-utviklere integrere løsningene sine i fototjensten Flikr, som Yahoo startet i mars. Flikr bruker lignende teknologi med fotoalbumer som kan tagges og deles med andre.

Både Del.icio.us og Flikr anses som Web 2.0-tjenester. Web 2.0 er et omstridt begrep for webselskaper som har startet etter dotcom-kollapset i 2000-2001. Sentral for Web 2.0-tjenster er at enveis kommunikasjonen er erstattet av et innholdssystem som brukeren selv kan styre og dele med andre.

 Mer om Del.icio.us finner du her.