Yahoo skreddersyr annonser

Yahoo skreddersyr annonser

Legger til funksjoner som lokal annonsering, testmuligheter per søkeord, og kampanjens mål.

Yahoo lanserer en ny annonseplattform i hele Europa. De store forbedringene er billigere annonser for bedriftene, og at internettbrukerne får mer relevante annonser i forhold til det de søker etter. Dessuten kan bedriftene nå annonsere regionalt i sitt nærområde (for eksempel bare i Oslo og Akershus).

- En lang rekke nyutviklede annonsekampanjefunksjoner gjør at vi kommer til å ta nye markedsandeler på både det norske og de nordiske markedene, sier Stefan Waldeck, markedssjef for Yahoo Norden, i en pressemelding.

Den nye funksjonene inkluderer lokal annonsering, mulighet for å teste ulike annonser per søkeord for å se hvilket som gir best resultat, og muligheter for å angi kampanjens mål, for eksempel hvor mange mennesker bedriften vil nå med kampanjen sin sammenliknet med konkurrentene (share of voice).

Øker avkastning

I USA, der systemet ble lansert for noen måneder siden, har det gjennomsnittlige antallet klikk på søkeordene økt. Det har ført til lavere kostnad per klikk for bedriftene. I kombinasjon med at det kreves mindre tid til å håndtere kampanjene med det nye systemet, har bedriftenes avkastning på annonseinvesteringene økt.

- Ettersom bedriftene kan øke avkastningen på annonseinvesteringene samtidig som brukerne får bedre kvalitet på søkeordene som vises i søkene, styrkes også Yahoo!s stilling, og dermed vil søkemarkedsføring fortsette å være den mediekanalen som vokser mest, sier Waldeck.

For norske annonsører kommer det norske annonsehentingssystemet, med norske hjelpetekster, norsk support etc. til å utgjøre en stor forskjell.

LES OGSÅ: Slik bygger du en helt perfekt nettleser