Ypper seg med ip-telefoni

Ypper seg med ip-telefoni

Det har vært stille fra Ericssons hussentral-folk de siste årene. Nå begynner de å røre på seg igjen.
Nesten hver annen norske bedrift med flere enn 400 ansatte har en MD 110-hussentral fra Ericsson. Det har også én av tre bedrifter med flere enn hundre ansatte.

Den store markedsandelen gjør at Ericssons folk har kunne lene seg tilbake mens de andre hussentral-leverandørene har konkurrert om hvem som er mest "ip-ifisert". Nå er det imidlertid slutt på hvileskjærene hos Ericsson i Asker.

Denne uka har Ericsson internlansering av en ip-hussentral som skal ut på markedet i september. Ericsson Telephony Ip Server har arkitektur som minner om Ciscos Call Manager, men som bruker Linux som operativsystem.

OS uviktig

-- Vi kunne ha valgt hvilket som helst operativsystem, men landet på Linux fordi det er billig og fordi det foreløpig er få hackere som prøver seg på Linux-maskiner, sier Lars Kjennerud, ansvarlig for storbedrifts-markedet i Ericsson Norge.

Den nye ip-hussentralen har også mange likhetstrekk med dagens Branch Gateway som brukes sammen med MD 110. Ericssons arbeidshest har forlengst fått oppgraderingskort for ip-telefoni. Til høsten blir det også mulig å kjøre Linux i MD-en.

Alle eksisterende Ericsson-installasjoner kan oppgraderes til ip-telefoni. Gradvis migrasjon er fortsatt det lureste, mener Kjennerud.

-- Vi liker ikke kunder som kaster ut MD 110 for å kjøre ren ip. Regnestykket går ikke opp.

Sparte linjekostnader mellom avdelingskontorer og effektivisering av kundekontaktsenter er ifølge Ericsson de to viktigste grunnene til å vurdere ip-telefoni. Men også enklere flytting av ansatte og mulighet for telefoni over internett taler for at ip bør vurderes.

Bommet

Så tidlig som i 1997 lanserte Ericssom det som da het multimedietelefoner, en ip-løsning Telia satset mye på. Og i 1998 fikk Universitetet i Oslo ip-telefoni leverert av Ericsson. I 2001 kom det første ip-baserte telefonapparatet fra den svenske telekom-giganten.

Likevel har det vært en generell holdning i markedet at Ericsson og ip-telefoni ikke hører sammen.

-- Vi gjorde en feil da vi begynte med ip-telefoni. Vi snakket om mobilitet, noe som gjorde at folk tenkte på mobiltelefoner, sier Kjennerud.

Fortsatt brukes "The Mobile Enterprise" som slagord. Omsatt i praksis betyr det at bærer, altså teknologien som overfører talen, ikke er viktig så lenge vi kommer i kontakt med rette person.

Mobile Extension, en løsning som gjør det mulig å integrere mobiltelefoner med hussentralen, er standard i Ericsson hussentraler. På mobilsiden finnes foreløpig en løsning for Sony Ericsson P900, men den kan lett porteres til andre Symbian-telefoner.

Integrasjon med telefoner fra andre produsenter kommer senere.

-- Det er viktig å ha løsningen på alle typer telefoner. Men vi vil alltid komme først på Sony Ericsson, understreker Lars Kjennerud.