Foto: 

En episk seier?

Dommen har falt i den sivile rettssaken mellom Epic Games - kjent for Fortnite - og Apple, Inc. Sistnevnte kom antakelig best ut av det hele, men siste ord er ikke sagt. For utviklere er det mye på spill.

Publisert Sist oppdatert

Epic Games vs. Apple, Inc. er over - for denne gangen.

Begge parter hevder viktige seire, men velger samtidig å anke avgjørelsen. Noen påstår at begge egentlig har tapt.

Fortnite mot AppStore

Det begynte med at Epic frekt nok valgte å omgå AppStore-reglene ved å sende in app-kjøp over til egen butikk. Et klart brudd på retningslinjene, men potensielt rettferdiggjort dersom Apple utøver monopol-makt til ulempe for annen part.

Dette var også Epics påstand i saken, men argumentet hold ikke vann: Epic ville ha en snever definisjon av markeds-begrepet, og Apple - ikke overraskende - en videst mulig. Dommeren landet et sted i mellom, men tilstrekkelig i Apples favør med den konklusjon at selskapets AppStore i denne sammenhengen ikke representerer et monopol. 

Det å bevisst omgå retningslinjene ble det også slått ned på, og lite tyder derfor på at Fortnite dukker opp igjen i AppStore med det første. For siden Epic brøt kontraktens innhold var Apple i sin fulle rett til å trekke tilbake selskapets utvikler-konto. Og dermed ingen app i butikken.

Begge selskaper må dekke sine egne saksomkostninger, men Epic må i tillegg etterbetale Apple for deres andel i perioden mens Epic hadde omgått AppStore-reglene. Dette er noen millioner dollar, og tapet er om mulig enda større siden færre nå får tilgang til Fortnite så lenge spillet ikke er tilgjengelig i AppStore.

Derimot kunne Epic innkassere et viktig poeng i denne føderale rettssaken der de også hadde saksøkt Apple etter Californias lover. Føderale domstoler kan avgjøre i slike delstats-anvendelser når det samtidig er en føderal sak, og brukte anledningen til ikke bare å gjøre nettopp det, men samtidig også la den få nasjonal virkning.

Og dette viktige poenget var at Apple ikke kan motsi utviklere å tilby egne betalingsløsninger ved siden av Apples egne transaksjoner. Apple påsto at deres regler er til for å sikre forbrukerens sikkerhet gjennom en pålitelig og enhetlig løsning, mens dommeren landet på at disse reglene samtidig var konkurranse-vridende og potensielt sørger for høyere priser enn om tjenesten var konkurranse-utsatt.

Apple har fått 90 dager til å iverksette endringer, og som potensielt vil få følger i milliard-klassen siden Apple altså tar en andel fra 15 -30 prosent av omsetningen avhengig av størrelsesorden. 

Begge parter har altså anket, så det kan ta tid før det er satt sluttstrek. I første instans er det en ankedomstol som skal ta stilling til saken, og muligheten er alltids til stede for at dette kan gå hele veien til topps i høyesterett. 

For mer bakgrunnsstoff se denne saken hos The Verge.