SOME PÅ LISTEN: CPRs Brand Phishing Report for tredje kvartal fremhever de ledende merkevarene som hackere foretrekker å imitere i forsøk på å lokke folk til å oppgi personopplysninger. Nytt av året er at sosiale medier har havnet på den heller kjipe topplisten. (Foto: Scyther5/ Istock)

Facebook, WhatsApp og LinkedIn på svindelliste

I en ny rapport fra Check Point Research kommer det frem at sosiale medier nå har blitt en viktig sektor for hackere og deres phishing-forsøk.

Publisert Sist oppdatert

Check Point Research (CPR) har publisert sin nye Brand Phishing Report for tredje kvartal 2021. Rapporten fremhever selskapene som oftest ble utsatt for nettkriminelles forsøk på å stjele enkeltpersoners personlige informasjon eller betalingsinformasjon i juli, august og september. 

I tredje kvartal fortsatte Microsoft som det merket som oftest er målrettet av nettkriminelle, om enn i en litt lavere hastighet.

29 prosent av alle phishing-forsøk på merkevarer var relatert til teknologigiganten, ned fra 45 prosent i andre kvartal 2021. 

Amazon har erstattet DHL sin andreplass, og står for 13 prosent av alle phishing-forsøk mot 11 prosent i forrige kvartal, da kriminelle ser ut til å dra enda mer nytte av online shopping.

Sosiale medier på topplisten

Rapporten avslører også at sosiale medier for første gang er på topplisten for  phishing-forsøk, med WhatsApp, LinkedIn og Facebook som alle dukket opp på topp ti-listen over mest etterlignede merker. 

– Trusselaktører prøver hele tiden å innovere seg i sine forsøk på å stjele folks personopplysninger ved å utgi seg for å være ledende merkevarer. For første gang i år har sosiale kanaler blitt en av kategoriene som oftest utnyttes av nettkriminelle, uten tvil i et forsøk på å dra nytte av det økende antallet mennesker som jobber og kommuniserer eksternt i kjølvannet av pandemien, sier Erling Schackt, teknologisjef i Check Point  Software Norge i en pressemelding fra selskapet. 

Toppliste i tredje kvartal 2021

Nedenfor er de beste merkene rangert etter deres generelle utseende i phishing-forsøk på merkevare:

  1. Microsoft (relatert til 29 % av alle phishing-angrep globalt)
  2. Amazon (13%)
  3. DHL (9 %)
  4. Bestbuy (8%)
  5. Google (6 %)
  6. WhatsApp (3%)
  7. Netflix (2,6 %)
  8. LinkedIn (2,5 %)
  9. PayPal (2,3 %)
  10. Facebook (2,2 %)