REKORD: Crayon-sjef Torgrim Takle kan notere seg for et rekordkvartal i år, tross, eller kanskje på grunn av, koronakrisen. Selskapet peker nemlig på økningen i digitale løsninger for "remote everything" som en viktig årsak. (Foto: Crayon pressefoto)

Crayon mer enn doblet bunnlinjen i andre kvartal

Rapporterer beste kvartalsresultat noen gang.

Publisert Sist oppdatert

Det norske globale it-rådgivingsselskapet Crayon forsetter fremgangen. 11. august la selskapet fram resultatrapporten sin for andre kvartal 2020, der Crayon kan notere seg for sitt beste kvartalsresultat noensinne.

Crayon rapporterer en omsetning i andre kvartal på nær 6,1 milliarder kroner, opp 44 prosent fra samme periode i fjor, mens bruttofortjenesten er på 666 millioner kroner, opp 35 prosent fra andre kvartal i 2019. Resultat etter skatt mer enn doblet seg fra samme periode i fjor, i år landet det på 103 millioner kroner, opp 57 millioner fra fjorårets andrekvartal på 46 millioner kroner.

Økt etterspørsel

I en børsmelding uttaler administrerende direktør i Crayon, Torgrim Takle følgende:

– Vi fortsetter å se organisasjoner investere i teknologi og skybaserte løsninger for å forbedre sin forretningsmessige motstandskraft og digitale evne, noe som resulterer i økt etterspørsel etter Crayons produkter og tjenester, samt styrkete framtidsutsikter for selskapet.

I en pressemelding fastslår selskapet at denne trenden demonstreres av Crayons programvaredivisjon, som i snitt har vokst dobbelt så raskt som det globale markedet.

Leder-kvadrant

Crayon har også opplevd andre milepæler dette kvartalet, for ikke lenge siden havnet selskapet i leder-kvadranten i analyseselskapet Gartners «Magiske kvadrant» for Software Asset Management Management Services.

Ett av Crayons datterselskaper, amerikanske Anglepoint, havnet også i samme kvadrant i Gartner-analysen, så selskapet gjorde en skikkelig storeslem der.

– For oss er asset managemen av programvare i Crayons kjerne-DNA, og å bli anerkjent som en leder i kvadranten reflekterer vår evne til å allokere de riktige ekspertene til det rette problemet, uavhengig av hvor våre kunder befinner seg, kommenterer Takle.