Lars Seeberg ny CBK-sjef

Lars Seeberg er tilbake i bransjen og erstatter Karsten Kjoss som CBK-sjef. Nå skal distributøren rendyrke profilen og vokse videre.

Publisert Sist oppdatert

Lars Seeberg var 1. september på plass som ny administrerende direktør for CBK Distribusjon. Han erstatter Karsten Kjoss, som nå forlater distributøren for å satse fullt og helt på Jensen Scandinavia.

Seeberg er fra tidligere kjent blant annet som administrerende direktør for Itegra og Norek, en stilling han forlot høsten 2010. Siden da har han jobbet i energibransjen, samtidig som han har hatt et par styreverv i selskaper knyttet til it-bransjen, deriblant CBK.

- Jeg hadde jo egentlig lyst til å prøve noe annet, men fader heller, det er lite annet som er mer spennende enn it-bransjen, sier Lars Seeberg

Han forteller at de tidligere kollegaene i Komplett-systemet ikke er overrasket over at han nå er tilbake i bransjen.

- Jeg snakket med Ole Vinje i går. Han vant en flaske brennevin på det, sier han.

- Godt fundament

Seeberg kom inn i styret til CBK etter at Jensen Scandinavia kjøpte opp distributøren.

Eierne i EH Technologies har siden prøvd å slå sammen selskapene og oppnå synergier ved å etablere en felles plattform for de to selskapene, men til slutt viste det seg at selskapene egentlig ikke hadde så mye til felles.

- Karsten Kjoss så at han var i ferd med å gå i spagat med de to selskapene. Han kom til styret i sommer og sa at han hadde lyst til å fokusere på sin gamle baby, og jeg lot meg overtale, sier Seeberg.

- Det er spennende utfordring. CBK har vist til solide resultater i seks år, med omtrent samme produkter, samme omsetning og samme resultat. Det er et godt fundament å vokse videre på.

- Bedre marginer

Det viktigste produktområdet for CBK er kabler og produkter rundt datarom og server. Ellers selger distributøren mye lagring, overvåkingsløsninger, KVM og produkter innenfor telefoni, og ikke minst pc-traller.

- Det er et produkt mannen i gata ikke snakker mye om, men det er et kjempeprodukt som det går mye av i skoler og offentlig sektor.

Nå distributøren rendyrke profilen. Det innebærer at Seeberg nå skal undersøke mulighetene for å utvide porteføljen med nye produkter innenfor eksisterende og beslektede produktområder.

- Det blir ikke store flat-tv-er, men flere produkter rundt datarom og nettverk.

- Sammenliknet med breddedistribusjon har CBK produkter med et helt annet marginbilde. Forhandlerne kan tjene like mye på å selge enkle løsninger fra oss som å selge hundre pc-er, hevder han.

Ny giv

Ifølge Seeberg jobber eierne også med "et par ben" til å stå på - ett eller to nye selskap med litt annet fokusområde. Han utelukker heller ikke muligheten for å inkludere tjenester i porteføljen.

- I dag har vi ikke noe definert tjenesteprogram eller konsept, ikke annet enn det vi gjør for å hjelpe til med anbud, løsningsdesign og liknende. Foreløpig er produktspektret litt for tynt til å kunne sy noe tjenester rundt det. Men det er selvfølgelig en kjempemulighet i fremtiden når vi får på plass et mer fullendt sortiment i de ulike produktområdene.

CBK har i dag over 3 000 forhandlere i basen. Seeberg mener det er viktigere å få eksisterende forhandlere til å kjøpe mer fra CBK enn å øke antall forhandlere, men han mener arbeidet likevel bærer preg av gründervirksomhet,

- Jeg får litt den gamle følelsen fra da vi startet Itegra. Vi har alle muligheter til vekst og til å utfordre på de riktige områdene.