Egne merkevarer med dobbel margin

Kjempevekst for CBK

Distributøren CBK har gått nye veier og fikk i fjor en vekst i omsetningen på 34 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Etter en jevn og stabil vekst de siste tre årene kunne CBK i fjor notere et kvantesprang i omsetningen. Den gikk fra rundt 123 millioner i 2015 til 165 millioner i 2016. Et forventet resultat på rundt 8 millioner vil også gi en økning i forhold til 2015 

Administrerende direktør Lars Seeberg er svært fornøyd med økningen, ikke minst fordi han ser 2016 som en vekstfase som krevde mye, både av mennesker og materielt. En slik vekstfase innebærer både høye kostnader og høy kapitalbinding, og Seeberg viser til at veksten som skjedde i 2016 og utviklingen var mer eller mindre planlagt. Den er resultat av satsing på en rekke områder, og han venter større resultat og høyere margin i tiden framover.

Nye satsingsområder

Inntil 2012 var CBK en tradisjonell nisjedistributør av it-relaterte produkter og periferiutstyr. Seeberg begrunner veksten de senere årene med at de valgte å tenke nytt:

– Dersom man i dagens marked blir sittende med den samme kundemassen og porteføljen, er det vanskelig å vokse organisk.  Det er ingen hjelp å få fra markedet for å oppnå vekst da dette er ganske flatt.

Han mener det primært er to hovedmåter å vokse på. Man kan ta markedsandeler i det eksisterende markedet, og man kan utvide i forhold til nye produkter som kan selges til nye kunder i nye kundesegmenter. 

For CBK var både AV og el-installasjon nye bein å stå på for tre år siden. Mens de i utgangspunktet her primært var inne med periferiutstyr, som kabler og veggfester, valgte de nå å satse tyngre med både nye produktområder og ny kompetanse.

– Vi kjente ikke el-installasjon, men har bygd oss opp sakte, men sikkert, sier Seeberg. Han poengterer hvor viktig det er å vokse med kontroll, slik at nysatsingen ikke går på bekostning av eksisterende business.

AV er det området som har vokst desidert mest de siste to årene, ifølge Seeberg. CBK var inne på dette markedet med noe tilbehør i utgangspunktet, men så tegnene i tiden og øynet et stort potensiale.

– Vanvittig gode marginer

– For rundt to år siden kom storskjermer ned mot et prispunkt da de kunne konkurrere ut projektorer, i tillegg til at de har større fleksibilitet.  Plutselig kunne teknologien brukes på en helt annen måte enn tidligere, noe som gjorde den spesielt attraktiv i møterom, som er bedriftens ansikt utad.

– Vi så også at de nye løsningene som kom var funksjonelle på en helt annen måte, sier Seeberg videre. Han refererer til undersøkelser i Staten som viser at opptil et kvarter av hvert møte gikk med på å få AV-utstyret på lufta.

– Markedet er generelt rimelig flatt, distribusjonsleddet er ikke kjent for å ha de store marginene, og konkurransen er tøff. Hvordan skal CBK vokse videre?

 – Ja, det er tøff konkurranse med små marginer, spesielt innenfor comodity-produktene, sier Seeberg og mener med det standard produkter fra de toneangivende merkene som Philips, Samsung, LG, og så videre på skjermsiden.

 For CBK har egne merkevarer blitt løsningen både innen el-installasjon og AV.

– Da eier vi hele verdikjeden og får bedre marginer i alle ledd, sier han, og forteller om egne OEM-produkter produsert i Østen og pakketerte løsninger som han tilbyr forhandlerne.

– Det er hovedgrunnen til suksessen vi har hatt det siste året, at vi kan tilby egne kvalitetsprodukter. Det er veldig bra for forhandlerne og gir vanvittig gode marginer, sier Seeberg videre, og antyder en margin opptil dobbelt så høy som hos konkurrentene.

– 2017 blir et år uten de store investeringene, men vi skal fortsatt satse tungt, spesielt for å videreutvikle de nye områdene, sier Seeberg til slutt.