FIKK PRØVE: Elever ved Teglverket skole viste kronprinsen digitale læringsverktøy som Kikora, Multi Smart Øving og Kahoot. Kronprinsen fikk selv lov til å teste noen av applikasjonene. (Foto: Stine Marie Hagen)

- En positiv effekt for læring

Kronprins Haakon besøkte Teglverket skole i Oslo for å innhente kunnskap om norsk læringsteknologi.

Publisert Sist oppdatert

- Jeg er helt sikker på at den typen teknologi vi har sett her i dag bidrar til læring og at elevene får mer ut av undervisningen enn det man gjorde før. Det sier H.K.H kronprins Haakon. 

Fredag troppet han opp på Tegleverket skole for å innhente kunnskap om norsk læringsteknologi, ettersom han i slutten av januar skal foreta den offisielle åpningen av en felles norsk paviljong "The Norwegian Classroom" under læringsmessen Bett i London.

Teglverket skole viste frem verktøy som Dragonbox, Kahoot, Multi Smart Øving og Kikora for å vise kronprinsen hvordan læringsteknologi brukes ved norske skoler.

- Lærte du noe?

- Det er ikke alle disse applikasjonene jeg har vært borti før. Jeg har prøvd Kahoot og sett noen av matte-tingene med mine egne barn, men det var absolutt noe å lære her altså.

Fine virkemidler

Kronprinsen fikk inntrykk av at elevene liker denne måten å lære på, og at de får høy læringsutbytte ved å bruke teknologiske applikasjoner i undervisningen. Han var imponert over elevene, men kanskje enda mer over lærerne.  

- Barna er jo flinke allerede, men jeg er imponert over at lærerne klarer å henge med på alt dette her, sa kronprinsen spøkefullt.

Kronprinsen mener læringsteknologi er viktig ettersom det gir læreren bedre oversikt og muligheter til å tilpasse undervisningen til hver enkelt elev.

- Dette er fine virkemidler. Det at alle kan bli inkludert og følge med på sitt eget nivå hele veien tror jeg har en positiv effekt for læring, sa han.

En foregangsskole 

En kronprins kommer sjeldent alene. Fredag ble han møtt av blant andre Osloordfører Marianne Borgen, Heidi Austlid i Ikt-Norge og rektor ved skolen - Elisabeth Palmgren.

- Jeg tror kronprinsen fikk med seg hvordan lærerne jobber opp mot elevene, og hvordan de kan styre undervisningen etter elevenes kompetanse og hva de har behov for. Også tror jeg han fikk se en del av norsk edtech som vi bruker i skolen i dag som han kanskje ikke hadde sett tidligere. Han sa i alle fall at han lærte en del i dag, sier Palmgren. 

IMPONERT: Astrid Søgnen, direktøren i Utdanningsetaten, fikk overvære kronprinsbesøket. Hun er imponert over det høye fokuset på læring ved skolen, og synes det er bra at Teglverket bruker teknologien for å hjelpe elevene med å lære enda mer.(Foto: Stine Marie Hagen)

Det er ingen ren tilfeldighet at kronprinsen møtte opp på akkurat denne skolen. Teglverket kan sies å være en foregangsskole når det kommer til bruk av teknologiske virkemidler i undervisningen. I november i fjor mottok de en innovasjonspris for dette arbeidet. Palmgren tror suksessen skyldes kompetente lærere, men også mulighetene de fikk da de startet en flunkende ny skole i 2015. 

- Hva er det dere gjør riktig?

- Vi utnytter de digitale flatene for å effektivisere læringen og få ut læringspotensiale i større grad. Ved å bruke bilde- og lydstøtte, og ved at man kan dokumentere læringen, blir elevens tankemønster veldig synlig for læreren, forteller rektoren.

Teknologien bidrar

Astrid Søgnen, direktøren i Utdanningsetaten, fikk også overvære kronprinsbesøket. Søgnen kunne fortelle at hun har fulgt utviklingen på skolen.

- Det som er veldig bra med rektor og lærerne her, er at de har et høyt fokus på læring, og at de bruker teknologien for å hjelpe elevene med å lære enda mer. De motiverer og engasjerer elevene med forskjellige typer oppgaver, og følger med på utviklingen til den enkelte elev. Det er suksessen bak Teglverket, sier Søgnen. 

- Hvorfor gjør ikke andre skoler det like bra som Teglverket?

Stadig flere skoler bruker teknologi målrettet, og det er det som er viktig.

- I Oslo er det høy aktivitet på mange skoler når det gjelder bruk av læringsteknologi, men denne skolen startet helt fra begynnelsen med oppstart av ny skole. De kunne for eksempel ansette lærere som var motiverte til å arbeide på denne måten. De har nok hatt noen fordeler, men vi ser at stadig flere skoler bruker teknologi målrettet, og det er det som er viktig. Det er tross alt elevenes læring som er viktigst, sier Søgnen.

Rektoren er enig i dette. Hun mener det er en større endringsprosess å skulle snu en skole som allerede er i drift. 

- At vi som ny skole har hatt mulighet til å starte i et raskere og høyere tempo er ganske naturlig, men jeg synes jeg ser en positiv bevegelse i norsk skole i dag, sier hun.

Palmgren kan fortelle at de ser gode resultater ved skolen, og at de opplever at elevene er bevisste på metalæring i en ung alder. 

- Elevene er mer selvregulerende ettersom de får tilbakemeldinger med en gang. Vi ser også en raskere progresjon gjennom bokstavinnlæring og at de knekker lesekoden raskere. I de høyere trinnene har vi de beste lese-resultatene i Groruddalen noen gang, sier hun.