GOD SPILLOPPLEVELSE OVERALT: Spillbærbare datamaskiner blir stadig bedre, mer populære og salget øker. (Illustrasjonsfoto)

Flere vil ha bærbar spill-pc

Komplett solgte dobbelt så mange spillbærbare i fjor som i 2013, og regner med å selge enda flere i år.

Dataspill har alltid vært populært, og skal med rette ha mye av æren for at datamaskiner raskt ble vanlig i hjem og gutterom over hele verden. Nå er spillindustrien blitt voksen. Samlet sett, og på tvers av plattformer, er det snakk om en inntekt på nesten 50 milliarder dollar i 2014.

På tross av at mange fortsatt spiller på stasjonære pc-er, og at konsoll- og mobilmarkedet er veldig populære, stormer pc-ene fortsatt fremover. Tilsvarende blir utstyret bedre, også når det gjelder bærbare datamaskiner. Det er ikke lenger nødvendig å bygge egen desktop-pc for å nyte rå spilleopplevelse.

Norges største nettbutikk Komplett.no melder at det er stadig flere som kjøper spesielt kraftige bærbare pc-ene beregnet for dataspilling.

- Kvaliteten og funksjonaliteten på bærbare spillmaskiner er blitt betraktelig bedre, og salgstall viser at det er en ny trend å spille dataspill på disse, sier Anton Hagberg, kommersiell direktør i Komplett.no.

Titler og streaming påvirker

Spesielt merket Komplett salget i fjerde kvartal 2014, da flere AAA-titler ble lansert tett opp mot juletid.

- Veksten har selvsagt mye med julehandelen som begynte i november å gjøre, men vi ser også at nylanseringer av spill slår kraftig inn på omsetningen av bærbare spillmaskiner, sier Hagberg.

Eksempelvis den populære World of Warcraft-utvidelsen Warlords of Draenor som ble lansert i november, open-world spillet Far Cry 4 og det nyeste spillet i Call of Duty-serien - Call of Duty: Advanced Warfare.

Hagberg mener videre at strømme-trender der spillerene deler sine spillsesjoner over tjenester som Twitch og Youtube også påvirker salget. Han tror mange spillere gjerne vil ha samme utstyr som strømmerene.

- Let’s play-fenomenet er blitt viktig for nye trender på spillmarkedet. Eksempelvis har streamere som Noobwork, Alacho, Dennis og ikke minst Pewdiepie, som har over 33 millioner følgere på YouTube, en reell påvirkningskraft på norske gamere, sier Hagberg.

Når det gjelder utstyret, anbefaler Hagberg at kjøperen må vite litt om hva han skal se etter, for det er noen aktører som klassifiserer enkelte av sine maskiner som spillmaskiner - uten at maskinene har kraften til å innfri.

- Vi kjenner gamerne godt og mener at maskinen må ha Nvidia GTX-klasse grafikk eller tilsvarende, Intel sin I7-quad core eller tilsvarende, SSD eller hybrid harddisk og åtte GB minne.

Dersom du er på jakt etter en ny spillbærbar, kan du ta en titt på noen av PC World Norges tester under denne artikkelen.