FLYTTER: Forte Digital vil ekspandere til Tyskland. Fra venstre: Endre Dingsør, Joachim Bader, John Kårikstad, Francesca Staehle, Christof Zahneissen. (Foto: Forte Digital)

Tar med seg suksessen til Tyskland

Sannsynligvis bransjens første.

Publisert Sist oppdatert

Konsulentselskapet Forte Digital har hatt en rekordvekst i 2021 med over 50 prosent, samt over 250 ansatte i Norge og Polen. Nå vil de utvide til Tyskland, og mener de med det er først ute i sin bransje.

– Veksten har vært viktig for oss på grunn av de mulighetene det gir oss. Størrelse gir oss mulighet til å investere i kompetanseutvikling og kultur, i tillegg til å satse innenfor nye forretningsområder og nye markeder. Tyskland er en av disse markedene, sier John Kårikstad, som er daglig leder i Forte Digital, i en pressemelding.

Vil gjenskape suksessen

Kårikstad forklarer at Polen og teknologikompetansen man har der har vært avgjørende for suksessen. Han er sikker på at dette oppsettet også vil være en katalysator for vekst og lønnsomhet i Tyskland.

– Målet er å gjenskape suksessen og måten vi allerede jobber med våre kunder på også i det tyske markedet. I Tyskland skal vi også ha fokus på smart bruk av data, tverrfaglighet, pragmatisme og datadrevne kundeopplevelser. Etter hva jeg kjenner til er vi sannsynligvis bransjens første selskap som går til Tyskland, sier Kårikstad.

Tar med veteraner til Tyskland

Fortes tilnærming til kundeprosjektene er mer enn “å selge gammel vin på nye flasker”. Det er faktisk noe helt nytt.

Christof Zahneissen

Forte Digital i Tyskland skal drives av Joachim Bader og Christof Zahneissen. Begge har lang fartstid fra konsulentbransjen og peker på Forte Digitals måte å jobbe med kundene på som avgjørende for Tyskland-satsningen.

TYSKLAND: Fra venstre Joachim Bader og Christof Zahneissen som skal drive det nye Digital Forte-kontoret. (Foto: Digital Forte)

– Jeg synes man skal være forsiktig med bruken av ord “disrupsjon”, men Fortes tilnærming til prosjekter der man jobber tverrfaglig og i langsiktige partnerskap med kundene, er en helt ny måte å jobbe på - i hvert fall i Tyskland, forteller Joachim Bader.

Bader har mer enn 20 års erfaring fra bransjen, og har jobbet med globale storselskaper som Lufthansa, Audi, Shell og Microsoft. Han har også hatt ulike lederroller i selskapene Sapient, RazorFish og Wunderman - alle ledende tyske konsulenthus innen digitalisering.

Han får støtte av Christof Zahneissen, som har mange års internasjonal erfaring som rådgiver innen digitalisering, og har blant annet jobbet som arkitekt med interaktive digitale tjenesteplattformer. Han har vært rådgiver og leder av innovative digitale selskaper i Norge og Tyskland, sist med fokus på medie- og forlagsbransjen.

– Fortes tilnærming til kundeprosjektene er mer enn “å selge gammel vin på nye flasker”. Det er faktisk noe helt nytt. Det er en helt ny måte å jobbe med digitalisering på, sier Zahneissen entusiastisk.

Et enormt marked

Som Europas største økonomi er markedet i Tyskland enormt. Ifølge en undersøkelse fra Europakommisjonen rangeres Tyskland som EUs ellevte mest utviklede digitaløkonomi. Det ligger med andre ord et betydelig potensial for økt digitalisering og smart bruk av data. Bader og Zahneissen er sikker på at timingen for Forte Digital er god.

– Det er perfekt timing for å starte Forte Digital i Tyskland. Vi ser det er stor etterspørsel etter digitale produkter og tjenester, særlig i kjølvannet av pandemien. Mange selskaper både i Norge og i Tyskland må nå jobbe smartere for å møte denne etterspørselen. Vi er sikre på at Fortes måte å jobbe med kundene på i Norge også vil være en god match for våre kunder i Tyskland, sier Bader.