INNOVASJON: Verner Hølleland, sjefen i HP Norge, viser fornøyd frem HP Sprout, kombimaskinen for de kreative, som eksempel på hva vi kan vente oss fra HP framover.

Skal vinne med innovasjon

Den norske HP-sjefen har stor tro på å lykkes i et veikt pc-marked. Innovasjon er nøkkelen.

Publisert Sist oppdatert

Pc-markedet har vært svakt i lengre tid, og prognosene for det neste året er heller ikke noe å juble over. Likevel var det en offensiv og optimistisk Verner Hølleland, direktør i HP Norge, som inviterte til pressetreff forleden. Her presenterte han det «nye HP», selskapet som har fått i oppgave å ta seg av utvikling og salg av særlig pc-er og skrivere etter at «gamle» HP offisielt var delt i to selskaper ved sist månedsskifte.

Hovedbudskapet var at HP har hatt en sterk posisjon i det norske it-markedet i lang tid, og den plassen akter selskapet å beholde i fortsettelsen også, først og fremst ved hjelp av nye, innovative produkter.

Mye tredimensjonalt

På pc-siden viste Hølleland frem den nye maskinen HP Sprout som et eksempel på innovasjonen som skal komme fra HP i fortsettelsen. Sprout er en kombinasjon av en vanlig pc med berøringsskjerm, 3D-skanner, tegnebrett og projektor, som ble internasjonalt lansert for ikke lenge siden. Denne kommer ifølge Hølleland til Norge i løpet av 2016, og vil koste omkring 20.000 kroner.

I tillegg kunne HP-sjefen demonstrere den holografiske 3D-skjermen zVR, som kommer til å finne sine fleste anvendelser innenfor medisin, teknikk og arkitektur. Denne ble lansert tidlig på nyåret, og er tilgjengelig på markedet.

Litt lengre fram i tid kommer HP på markedet med 3D-skrivere, der selskapet er i full gang med å utvikle teknikker som lover å printe ting raskere og bedre, for å få 3D-printing relevant for flere anvendelser enn bare prototyping av produkter. HP lover ekstremt detaljert utskrift, fleksible materialer og langt raskere utskrifter enn det vi har sett fram til nå. Vi kunne ved selvsyn fastslå at denne teknikken er godt underveis, om demonstrasjonsutskriftene er representative for det som kommer.

Skal lede i Norge

På salgssiden vedgår Hølleland at det norske markedet ikke er i sin beste form, men han fastholder at HP likevel har en sterk posisjon her til lands, særlig når det kommer til bedriftsmarkedet og offentlig sektor. Denne plassen akter selskapet å beholde også i framtiden, og sjefen virker slett ikke bekymret når han skisserer selskapet og markedet, slik det har utviklet seg her til lands.

- Det er riktig at pc-markedet har blitt mindre, så langt i år er det redusert med 21 prosent i Norge. Nå er det ikke så stor nedgang i bedriftsmarkedet, som nok er det viktigste markedet for oss, i tillegg til offentlig sektor. Der snakker vi om en reduksjon på 15 prosent totalt, og i det markedet har vi økt vår markedsandel og våre resultater, sa Hølleland til Computerworld.

- Vår andel av markedet for bedrifter og offentlig sektor er 39 prosent. Det er en historisk høy markedsandel for HP i Norge, slo Hølleland fast.

Lover mye nytt

Det norske pressemøtet ble avsluttet med en snikavsløring av HPs nyeste mobile og ekstremt kraftige arbeidsstasjoner HP zBooks, noen få timer før den offisielle lanseringen skulle skje. Omtale av lanseringen finner du her:

HP Incs første test

 

Det blir ifølge HP-sjefen slett ikke siste gang på denne siden av jul at vi får høre om nye produkter fra HP. Han mener at selskapet er revitalisert som følge av oppdelingen, og lover masser av nyheter fremover:

- Vi har aldri før sett så mange produktlanseringer og vært så drivende på teknologifronten som vi har evnet å være det siste året. Når vi ser på produktplanene fremover, er det også mye spennende som kommer. Vi skal lansere nye produkter i dag, allerede neste uke er det en ny verdenslansering, og omtrent hver eneste måned fremover ligger det ny teknologi for lansering. Det er et enormt driv i selskapet for innovasjonen fremover, avsluttet Verner Hølleland, sjefen i HP Norge.