SELGER PC-ER: Samlet og globalt sett går markedet går gradvis ned, men Lenovo vokser på pc-er, spesielt i EMEA. (Illustrasjonsfoto: Lenovo)

Vokser på privat og bedrift

Lenovo har levert gode årsresultater, og har nådd markedsandel på 26,3 prosent på pc-er i Norge.

Globalt sett leverer Lenovo rekordhøy omsetning for avsluttet regnskapsår. Omsetningen for konsernet endte på omlag 355 milliarder kroner (46,3 milliarder dollar), en økning på 20 prosent sammenlignet med forrige år.

Omsetningen for fjerde kvartal landet på 86 milliarder kroner (11,3 milliarder dollar), og ifølge selskapet sto EMEA-regionen for 26 prosent av samlet omsetning globalt. Det skal særlig skyldes pc-salg i nord og sør, blant annet med en vekst på 240 prosent i salg av smartmobiler og utvikling.

Totalt solgte konsernet 60 millioner pc-er (til en magrin på 5,3 prosent), 76 millioner smartmobiler og 12 millioner nettbrett over hele verden.

For den forholdsvis nye serverdivisjonen endte kvartalet på omlag 8,4 milliarder kroner (1,1 milliarder dollar), men Lenovo tror de skal nå målet om ca. 38,5 milliarder kroner (fem milliarder dollar) i påbegynte regnskapsår.

Høy vekst og markedsandel i Norge

Lenovos norgessjef Anders Lersveen forteller at selskapet nå har kapret markedsandel på 26,3 prosent i Norge, og det i ett utfordrende marked. 

- Dette har jeg drømt om siden jeg begynte i Lenovo i 2005. Jeg er ekstremt stolt og takknemlig overfor teamet som har jobbet så hardt for å komme hit vi er i dag, i tillegg til våre partnere og trofaste kunder, sier Lersveen.

Han oppgir at Lenovo i dag har en markedsandel på 20,1 prosent i forbrukersalg, og 31 prosent i bedrift. Sistnevnte med en vekstrate på nesten 42 prosent.

- Jeg er nå fokusert på å fortsette veksten med våre nettbrett- og server-produkter, avslutter Lersveen.