Ønsker standardisering for e-helse
Mangel på standarder både innen lovgivning om personvern og tekniske hindringer hemmer utviklingen av e-helse.
- Jeg tviler vel på at vi vil få en global regulering av medisin, men det går an å håpe at vi kan få på plass standarder for Europa i alle fall, sa Benjamin Sarda i France Telekom-selskapet Orange under Broadband World Forum nylig.
Han var en av mange talere og debattanter under konferansen som etterlyste standardisering av både lover rundt helsedata og tekniske kommunikasjonsløsninger rundt det man kan kalle "smarte hjem". Sarda jobber konkret med e-helse og har naturlig nok klokkertro på at teknologi kan gi langt bedre og billigere helsetjenester i årene framover.
Jussen hindrer
Sonys General Manager Renaud Di Francesco pekte også på at risikoen for massesøksmål gjør at alle større e-helse-initiativer organiseres i egne selskaper, noe som er en utfordring for industrien.
- Vi jobber i Europa, USA og Japan, der folk er i ferd med å bli gamle. "Assisted living" (teknologisk hjelp til å bo hjemme, red. anm.) er av primær betydning for verden i årene framover, om vi skal kunne håndtere eldrebølgen økonomisk sett. Skal det skje må vi ha med alle bidragsytere fra ulike deler av industrien. For å få det til må det utvikles et sett av tekniske standarder slik at tjenester ikke utvikles isolert fra hverandre. Det må utvikles et basis økosystem, et felles syn på arkitekturen i smarte hjem, sa Di Francesco, som understreket at enkle og brukervennlige grensesnitt må utvikles for alle situasjoner.
- Vi snakker ofte om å utvikle grensesnitt som passer til ulike handikapp. Jeg ser det annerledes. Du er handikappet når du står på kjøkkenet og hakker løk. Da er både hender og øyne opptatt og kun stemme og lyd er dine grensesnitt mot eventuelle tjenester. I bilen har du andre handikapp.
Et sett av standarder
I dag utvikles en god del helsetjenester for hjemmet. Hittil har de fleste vært vertikale tjenester, der utstyr og aksess har vært satt sammen til en leveranse. Det er dette aktørene ønsker seg vekk fra.
Så godt som alle som tok ordet i de mange debattene under Broadband World Forum rundt temaet, var enige om at det trengs en hjemmesentral (gateway) som støtter en rekke ulike kommunikasjonsnett, som Dect, Zigbee, Bluetooth, Wi-Fi, Low power Wi-Fi, Powerline communications (PLC) og kablede løsninger, blant annet. Enkelte, som Qualcomm promoterte sterkt standisering rundt ulike varianter av Wi-Fi.
Denne boksen skal ha en oppbygning som gjør det mulig for operatører, tredjeparter og andre via standardiserte API-er å utvikle tjenester for ulike tjenester i hjemmet, enten det er kommersielle tjenester som alarm, TV eller ulike spesialiserte e-helsetjenester. Hittil har det versert ulike standardiseringsforslag, men nytt den siste tiden er at de nå snakker sammen, gjerne i regi av HGI, et industriforum som jobber med å få fram standarder for teknologier i det digitale hjemmet.
- Vi er ingen standardiseringsorganisasjon, men definerer tekniske spesifikasjoner for hjemmesentraler, sa HGIs Duncan Bees til Telecom Revy.
Han sa også at TeliaSonera er svært aktive i arbeidet, mens Telenor har trukket seg ut.
- Håper de kommer tilbake, sier han.
HGI jobber målrettet mot å få hjemmesentralene definert med modulær programvare som alle typer tjenester kan utnytte, enten det er strømmåling, strømstyring eller ehelsetjenester. Utspringet for arbeidet er opprinnelig styring av energi, men har utviklet seg videre til alle tjenester, forklarer han.
Få Computerworlds nyhetsbrev om helse og it