TROVERDIG NETTFISKE: 13 ganger flere phishing-e-post og 80 prosent økning i falske «supertilbud». Sikkerhetsforskerne i Check Point mener Covid-19 og økt netthandel har skylda. Nå ber de folk om å være på vakt. 

Nettbutikker et svindelproblem

Når noe er for godt til å være sant, er det gjerne nettopp det det er. Useriøse nettbutikker er i ferd med å bli et betydelig problem.

Publisert Sist oppdatert

I følge DNBs avdeling for bedrageribekjempelse har man behandlet 4.600 saker der nordmenn enten har betalt for varer som aldri kommer eller de har fått helt andre ting enn det de har bestilt, skriver Dagens Næringsliv.

DNB er ikke de eneste som nå går ut å advarer nordmenn mot å ukritisk handle på nettet. Forbrukertilsynet advarer også forbrukerne mot å hoppe på tilbud som er "for gode til å være sanne". I tillegg til å være observant på nettbutikker som har alt for lave priser, dårlig språk og lite eller dårlig informasjon, oppfordrer man også forbrukerne til å bruke kredittkort og ikke debetkort.

Disse rådene er spesielt viktig i disse dager da det handles ekstremt mye på nett. Forbrukertilsyn har mange gode råd til de som handler på nett og her er linker til to av dem.

Avslør nettsvindel

Falske nettbutikker