Har du ikke vært på date med en av de virtuelle damene bør du komme i gang, skriver Truls Berg.

AI, AI - damene kommer

KRONIKK: Denne uken var jeg på date med Amelia, hun var både sexy, smart og spennende supereffektiv – og 100 prosent virtuell!

Publisert Sist oppdatert

Til daglig hjelper hun blant annet den svenske supersuksessen Klarna med å forbedre kundeopplevelsen og hun er relativt effektiv. "Etter fire måneder på jobb besvarer hun flesteparten av de enkleste spørsmålene, og i Klarna behandles Amelia omtrent som en vanlig medarbeider", forteller Jonas Forslund. Det faktum at hun også snakker de fleste europeiske språk, husker alt på tvers av sju kanaler og jobber 24/7 uten å klage gjør henne ikke mindre spennende. Når vi i tillegg hører at hun i praksis kan ta seg av inntil halvparten av Klarnas 13 millioner årlige kundehenvendelser, og det uten verken å be om lønnsforhøyelse eller langhelgfri, blir det jo lett å like damen både for kollegaer og ledere.

Jeg går ut i høstsolen og det slår meg at det mest interessante var Forslunds kommentar om at Klarna ikke gjør dette for å spare penger, men for å forbedre kundenes opplevelse av selskapet.

Jeg hadde nylig en dialog med Amazons forskningsdirektør om en annen smart dame. Denne damen lyder navnet Alexa, og selv om han hevder at hun fortsatt er under opplæring er realiteten at hun allerede behersker over 16.000 ferdigheter, og det ganske godt. Blant disse ferdighetene er evnen til å lære deg språk og piano, men hun kan også skrive dine SMS-er og bestille turen til Mallorca for deg, husk dog på at det kan være lurt å gi henne en øvre grense for hva turen skal koste. For oss som arbeider med å forstå de teknologiske mulighetene er det nok likevel mer spennende å høre mer om hvordan Amazon bruker Alexa til å forutsi kundenes beslutninger, også det for å forbedre den totale kundeopplevelsen.

Den samme argumentasjonen så vi Kommuneforlaget benytte seg av da de i forrige uke lanserte en chatbot som digitaliserer og automatiserer kommunenes kommunikasjon med innbyggere og næringsliv. Kommunene er selv med på å utvikle gode svar på de mest stilte spørsmålene innenfor byggesak, skjenkebevillinger, barnehageplass, eldreomsorg og andre typiske spørsmål. Resultatet er både bedre service og frigjøring av de ansatte sin tid til å løse andre og mer krevende oppgaver. "Vi har invitert alle kommunene til å være med å utvikle denne "chatbot"-løsningen og hatt flere titalls presentasjoner av den i markedet med ensidig positive tilbakemeldinger, - og løsningen benyttes allerede av DNB og av Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO) med sine 67.000 studenter", sier Per Olav Nyborg i Kommuneforlaget i en pressemelding.

Felles for de tre eksemplene er at vi snakker om roboter med kunstig intelligens som utvikles gjennom bruk og som blir stadig bedre, og spørsmålet vi alle bør stille oss er hvor lang tid vil det ta før vi som kunder og innbyggere vil foretrekke å kommunisere med maskiner som gir oss objektive, korrekte og raske svar – hver gang.

Jeg spår at i løpet av de neste 24 månedene vil de fleste av oss ha skaffet oss en digital assistent breddfull av kunstig intelligens, og de vil se bra ut. I tilfellet Amelia har leverandøren IPSOFT rett og slett kjøpt ansiktet og kroppen til Lauren Hayes, en 27 år gammel modell og entreprenør. Hvis du ønsker at din assistent skal ligne på Lady Gaga, Rihanna eller din bedre halvdel, er det sikkert løsbart - mot et lite tillegg i prisen.

Damene kommer, og de vil gjøre oss smartere og langt mer effektive – og våre kunder vil elske dem. Så har du ikke vært på date med en av de virtuelle damene bør du komme i gang.

Du vil ikke angre!

Truls Berg, ansvarlig redaktør i Innomag og administrerende direktør i Inspirator