DETALJ-FOKUS: Alan Dye har stor sans for de små ting, som for eksempel de bittesmå ikonene på Apple Watch. (Foto: Apple)

De 20 mektigste hos Apple - Del 6: Brukergrensesnitt-sjef Alan Dye

Som flere andre i Apple-ledelsen har Alan Dye designer-bakgrunn. 

Publisert Sist oppdatert

I denne artikkelserien presenterer vi de 20 mektigste personene i Apples ledelse.

Allerede på et tidlig stadium av sine karriere hos Apple ble Alan Dye kjent for å ha stor sans for de små detaljer og for å finne på originale løsninger på problemer som måtte oppstå. For eksempel tok han til orde for å male hjørnene på alle iPhone-bokser for hånd slik at de ikke skulle bli slitt under transport.

Før han begynte hos Apple i 2006, jobbet han med design hos flere kjente firmaer, blant annet motefirmaet Kate Spade. I tillegg har han arbeidet med grafisk design hos New York Times, NBA og New York Magazine.

Da han begynte som kreativ direktør hos Apple, fikk han til å begynne med ansvaret for designen av Apples produktesker og bokser. Alle som noen gang har kjøpt et Apple-produkt, vet at Apple ikke tar lett på innpakningen. Tvert imot mener Apple-folkene at innpakningen – eller mer korrekt utpakkingen – er en viktig del av brukeropplevelsen.

I 2012 rykket Dye opp som medlem av brukergrensesnitt-gruppen som Apples sjefdesigner Jonathan Ive hadde opprettet. Ifølge observatører har Alan Dye hatt en avgjørende innflytelse på utviklingen iOS 7, OS X Yosemite og operativsystemet til Apple Watch.

(Artikkelforfatteren, Roberta Alidori, er skribent hos britiske Macworld. Artikkelserien er oversatt og bearbeidet med en del tilføyelser av Toralv Østvang.)

Del 1: Motedronningen Angela Ahrendts

Del 2: Organisatoren Tim Cook

Del 3: Altmuligmannen Eddy Cue

Del 4: Motemannen Paul Deneve

Del 5: Kommunikatoren Steve Dowling