KONTANTLØST/KONTAKTLØST: Nordmenn betaler kontantløst oftest i verden, men nye metoder, som "tæpping" med kontaktløst kort eller mobil, er mindre utbredt. (Foto: ING Nederland/Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.0))

Nye kort-rekorder på Black Friday

Nye rekorder satt for antall transaksjoner, samlet verdi på transaksjonene og for kontaktløs betaling på Black Friday i år.

Publisert Sist oppdatert

At nordmenn har omfavnet den relativt nye handledagen Black Friday er åpenbart. Nå viser tall fra Nets og Bankaxept at shoppelysten på denne dagen er større enn noen sinne, for i år ble det satt opptil flere nye rekorder i kortbruken her til lands.

– Aldri før er kortene benyttet så flittig, sier pressesjefen for Nets i Norge, Stein-Arne Tjore, i en pressemelding.

Størst kortbruk noen sinne

Tallene viser at totalt ble det utført nær ni millioner kortkjøp på årets handlefest. Det er en økning på 3,3 prosent i forhold til samme dag i fjor. I tillegg melder Nets at «Det ble handlet varer og tjenester med betalingskortene for mer enn 3,7 milliarder kroner. Sammenlignet med Black Friday i fjor er dette en vekst på 3,6 prosent. Dette gjør Black Friday til den dagen med mest kortbruk noensinne».

— Basert på kortstatistikken kan det virke som tiden mellom klokken 11 og 18 var den mest hektiske for handelsstanden. Det var også mange som handlet videre utover kvelden, for det var betydelig mer kortbruk frem til klokken 23 enn det som er vanlig på en fredag, sier Tjore. 

Økende kontaktløs betaling

Det er ikke veldig lenge siden kontaktløs betaling ble innført i Norge, og tallene viser at fler og fler nordmenn liker å betale med å «tæppe» betalingsterminalen i stedet for den langt mer omstendelige prosedyren med å stappe kortet inn, slå PIN-kode og så ta kortet ut av leseren igjen.

Totalt var det 366.000 slike kontaktløse transaksjoner på Black Friday.

— Dette er et tydelig tegn på at mange ser fordelene med å tæppe kortet. Ved at stadig flere benytter seg av kontaktløs betaling vet vi at betalingen går raskere, noe som er en stor fordel for handelsstanden. Det tror vi kan bli viktig for mange butikker, nå som julehandelen for alvor begynner, sier Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps, i pressemeldingen.