FORBEDRER: Krystian Kolondra i Opera sier at dagens tilnærming til annonser på nettet ikke fungerer, og derfor trenger forbedringer. 

FORBEDRER: Krystian Kolondra i Opera sier at dagens tilnærming til annonser på nettet ikke fungerer, og derfor trenger forbedringer. 

Protesterer mot tregt nett

Opera har lansert ny nettleser som har innebygd ad-block.

Opera har lansert en utgave av nettleseren sin som har innebygd reklameblokkering. Det dreier seg om utviklerversjonen av pc-utgaven til selskapets nettleser. Ved å bruke innebygd ad-block lover selskapet dramatisk raskere nettsurfing.

Opptil 90 prosent raskere

Ifølge målinger utført at Opera selv skal dette gjøre at nettsider laster opptil 90 prosent raskere, sammenlignet med å surfe med denne funksjonen skrudd av.

Selskapet lover også høyere ytelse enn det man oppnår ved å bruke eksterne plug-in-moduler. Her skal Opera gi opptil 40 prosent raskere nedlasting og visning av nettsider, sammenlignet med tredjeparts blokkeringsmoduler.

Opera sier at dette oppnås fordi filtreringen av annonser skjer helt i kjernen av nettleseren, i selve renderingsmotoren. Her har nettleseren full kontroll over hvordan nedlastings- og visningsprosessen av nettsiden arbeider. Dette er noe som ikke mulig å gjøre med eksterne moduler installert i nettleseren.

Gjennomførte tester

Tallene kommer fra Operas egen testing, der de har målt nedlastingsprosessen for 66 populære nettsteder. Selskapet har målt tiden den nye versjonen bruker, og sammenlignet med tiden det samme tar for Google Chrome og Mozilla Firefox, begge ned den populære utvidelsen Adblock Plus installert. Opera har også testet mot Microsoft Edge-nettleseren, men denne har ikke noen slike plug-in-moduler tilgjengelig nå.

Hver nettside ble lastet 15 ganger uten å slette nettleserhistorikken mellom hver gang, for å simulere praktisk bruk. Testingen ble utført på en godt utstyrt, moderne Windows 10-basert pc, med blant annet en Intel Core i7 prosessor. Opera tok tiden mellom hendelsene «navigationstart» til «loadEventEnd» for å bestemme tiden det tok å laste opp og tegne ut nettsidene.

Annonseblokkering øker

Opera grunngir denne funksjonen med at ad-blockere har blitt mer og mer populære på nettet, på grunn av at annonser på nett har blitt et stadig større irritasjonsmoment for brukerne.

- Annonser er viktig for at internett skal være gratis for brukerne, men våre undersøkelser viser at de fleste nettsider blir betydelig tregere av annonser og sporingstjenester. Opera er et selskap tuftet på å gi gode opplevelser til brukere av internett. Vi aksepterer ikke at nettet fungerer mye dårligere på grunn av annonser, sier Krystian Kolondra, direktør for Engineering i Opera i en pressemelding.

Opera viser til en artikkel på den amerikanske nettsiden Fortune, som viser at antallet som installerte ad-block økte med 41 prosent globalt fra andre kvartal 2014 til andre kvartal 2015. Hele 98 prosent av denne veksten kom fra pc-er.

Denne Operaversjonen kan lastes ned fra selskapets nettsider her: http://opr.as/developeradblock

Bransjetrender