Ny elektronisk postkasse sier du? Nei takk, jeg har

KOMMENTAR: - Jeg mistenker Posten for å ha engasjert First House til å fronte Postens åpenbare interesser av å ha noe digitalt å leve av i fremtiden, skriver redaktør Michael Oreld

Publisert Sist oppdatert

I begynnelsen av september ble det besluttet, på tross av massiv motstand og undring:

"Difi (Direktoratet for offentlig forvaltning og ikt) har på vegne av hele offentlig sektor inngått kontrakter med e-Boks og Digipost om digital postkasse til innbyggere. Mot slutten av 2014 kan de første offentlige virksomhetene sende digitale brev til de av sine brukere som har valgt seg en digital postkasse hos en av disse leverandørene".

En sikker digital postkasse for innbyggerne er et faktum. To aktører har kjempet om statens gunst på området – om retten til å suge penger (transaksjonskostnader/inntekter) ut av det offentlige i overskuelig fremtid.

Ikke misforstå, jeg er tilhenger at private og offentlige tjenester kan kombineres – ofte til det bedre (for eksempel som med Bankid, som de fleste bruker for å koble seg opp til offentlige digitale tjenester). Det er smart og praktisk å bruke infrastruktur som allerede ligger der, og ikke minst er det som regel rimeligere. Dessuten er det kjekt for brukerne å bruke samme autentiseringsløsning mot offentlige tjenester som til nettbanken.

Men en ny epostkasse? Hallo? Jeg har to (minst) fra før. I nettbanken får jeg alt jeg trenger av bank- og forsikringstjenester og i Altinn får jeg alt mot det offentlige. Hva skal vi med enda en postkasse - postkasse – postkasse?

For litt over halvannet år siden fikk jeg to barn (samme mor, altså tvillinger). Nesten før vi rakk å oppdatere statusen om det inntrufne i sosiale medier, kom det en tekstmelding fra Altinn om at de nye verdensborgerne var registrert, og at vi nå kunne gi dem navn.

Jeg sendte digitalt inn navnene og barnas mor fikk en tekstmelding hvor hun måtte godkjenne navnene – vips var den saken i boks. Dette er slik jeg liker å ha kontakt med offentlige. Kjapt, enkelt og digitalt. Informasjonen om mine barn ligger trygt forvart i min postkasse hos Altinn, sammen med selvangivelse, styreverv og eierskap i herværende publikasjon etc.

Alt vel så langt. Kommunikasjon mellom meg og kommunen er allerede i Altinn, eller kommer dit. Byggesaker, barnehageplass etc. Det er slik det burde være.

Jeg har snakket med mange forståsegpåere rundt i offentlig forvaltning. Ingen forstår det som nå skjer.

Med fare for å ende i PFU: Jeg mistenker Posten for å ha engasjert First House til å fronte Postens åpenbare interesser av å ha noe digitalt å leve av i fremtiden. Men her mener jeg Postens interesser, til de grader er motstridende med samfunnet forøvrig.

Men det er allerede for seint. Som en litt høyere opp i den offentlige forvaltningen sa til meg her om dag:

"Snart får vi jævelskapen tredd ned over hodene våre."

Han fortalte forøvrig også at han ved flere anledninger hadde forsøkt å overtale politiske myndigheter til å snu den forrige regjeringens planer, men opplevde at han talte for døve ører.

For all del, jeg ønsker ikke Digipost og Eboks dit peppern gror. Dette er gode og sikre tjenester som kan ha et godt liv utenfor offentlig forvaltning. Eboks har for eksempel avtaler med banker for å lage tjenester til deres kunder. Absolutt lykke til med det, men jeg forstår bare ikke at staten og offentlig sektor inngikk en avtale med to aktører, når man allerede har en meget god infrastruktur på området.

Leve Altinn!