Snart diskuterer du med datamaskinen din
DEBATT: Våre egne forskere har nylig observert kunstig intelligens ta store steg fremover. Maskinlæring hjelper den å se forskjell på humor og sarkasme. Det vil få konsekvenser for digital markedsføring, skriver Jacques Soelberg i Salesforce.
Det pågår stadig diskusjoner om rollen til kunstig intelligens i arbeidslivet. Våre egne eksperter på området mener at vi knapt har sett begynnelsen. Men fremdeles er det mange som ikke bruker stemmeassistenter og lignende, grunnet dårlige erfaringer med resultatene disse leverer.
Våre egne forskere som jobber med AI har nylig laget en modell som kan utføre flere funksjoner samtidig. Den trenger ingen form for opplæring før den går videre på neste oppgave.
Modellen gjør det mulig for chatbotter med kunstig intelligens (AI) å håndtere spørsmål bedre og gjør språklig interaksjon med mennesker på en mer fleksibel måte enn noensinne.
Forsterkes av maskinlæring
Allerede i dag er vi vant til å bruke stemmen vår når vi kommuniserer med tjenester som Alexa eller Siri på Google og Apples telefoner. Men i talen vår skjuler det seg en del informasjon disse teknologiene ikke forstår. Som for mennesker er lette og tolke, enten det er sinte tilbakemeldinger eller humoristiske innspill. Nå skyter teknologien som kan forstå dette for alvor fart i utviklingen, takket være avansert maskinlæring.
Før var antallet kommandoer telefonen eller datamaskinen din kunne forstå veldig begrenset. Nå fordufter grensene i skrivende stund. Vi ser nå at kunstig intelligens kan håndtere oppgaver den aldri før har sett, og svare på åpent formulerte spørsmål.
Det byr på en rekke muligheter for markedsføring på nettet. Kundene til nettbutikker blir får nå sitt eget forbruksmønster innen søking, kjøp og interesser grundig analysert og målt.
En sans for humor
Kunstig intelligens kan nå se forskjellen på sarkasme og humor i anmeldelsene av disse produktene, eller enda viktigere - i dialogen du starter med en fremtidig chatbot, som nettbutikker i økende grad tilbyr.
Kort fortalt blir bruken av kunstig intelligens mer relevant enn noensinne. Når du faktisk kan snakke med din datamaskin, blir mange oppgaver lettere. Både de komplekse og de rutinepregede oppgavene.
Vi har døpt vår AI-modell for Einstein. "Alt er relativt" er det mange som tror han sa. Uten at han faktisk gjorde det. Likevel stemmer det om man ser hva kunstig intelligens og maskinlæring kan lære seg i tiden fremover.
Enten du er en vanlig forbruker som shopper på nettet, eller forsker, har reisen mot økt samhandling med digitale assistenter allerede begynt. I fremtiden må du kanskje huske på å være like sosialt oppmerksom mot datamaskinen din, som du er med dine menneskelige kolleger.
Jacques Soelberg, VP for Salesforce Marketing Cloud i Norden